25 mistet livet i trafikken i juni, juli og august 2019. Det er 4 færre enn samme periode i fjor.
– Veldig bra at kampen mot veidøden i sommertrafikken gir resultater, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.
Da Trafikksikkerhetsforeningen startet opp kampen mot veidøden for tre år siden, ble 50 personer drept hvert år i gjennomsnitt de siste fem årene.
Sommeren 2019 har Trafikksikkerhetsforeningen kjørt rundt 15 000 km ute på de norske sommerveiene og informert over farene i sommertrafikken. De har hatt stand flere steder hvor de blant annet har gitt gode råd om hvordan trafikantene kan ta forholdsregler mot farene i trafikken.
– Det er mange faktorer som er årsaken til alle disse tragiske ulykkene, fortsetter Tangstad-Holdal. En ulykke behøver ikke bare skyldes feil ved en av faktorene, men feil i selve samspillet. De fleste trafikkulykkene er et resultat av et sett av medvirkende årsaker eller hendelser som til sammen eller hver for seg er tilstrekkelige til å utløse ulykken.
– Det er flere som kjører lengre strekninger, og mange på nye og ukjente veier. Vi vet at høy fart har vært en sannsynlig medvirkende årsak til 30 prosent av dødsulykkene i 2017. Og med flere trafikanter på veiene i sommermånedene gir dette økt risiko for frontkollisjoner og utforkjøringer, hvis uhellet først er ute, sier Tangstad-Holdal.
Trafikksikkerhet må ha fokus på det forebyggende arbeidet, for vi har ingen å miste. Vi må øke tempoet i å trygge og sikre våre trafikkmiljøer, som beskytter mot menneskelige feil. For en ting vet vi med sikkerhet – mennesker kommer alltid til å gjøre feil, avslutter Geirr Tangstad-Holdal.
Denne sommeren har Trafikksikkerhetsforeningen hatt Samferdselsdepartmentet, Gjensidige i Norge og Volvo Cars, Norway AS som sine støttespillere i kampen mot veidøden i sommertrafikken.