Jobb innen sosiale medier og spillbransjen er populært blant unge søkere

Næringslivet står foran mange utfordringer, og det er ikke rent få unge arbeidssøkere som går en usikker fremtid i møte. Det er viktig å finne en vekstnæring. Derfor er sosiale media og spilling i ferd med å bli stadig mer populære karrierevalg for unge mennesker. For de som nå tar de første stegene ut i arbeidslivet, er det mange nye muligheter som er åpne. Muligheter som ikke eksisterte for tidligere generasjoner.

Dette inkluderer jobb innenfor de gedigne vekstbransjene sosiale media og online spilling. Sosiale media er særlig populært fordi det er noe ungdom flest har god og direkte kjennskap til. De aller fleste unge voksne har minst én eller helst flere kontoer på sosiale medier. De utveksler informasjon via sosiale medier, og mange bruker utvilsomt diverse slike kanaler nettopp for å søke på en jobb.

Online spilling er en bransje som er mindre i format, men som viser stor vekst over tid. Begrepet online spilling favner nokså vidt, fra nettbaserte casinoer til selskaper som byr på sportstipping. Det finnes mange aktører med veldig forskjellige størrelser. Noen drives av virkelig store, globale selskaper. Andre er ambisiøse oppstartsselskaper. Det de fleste har til felles er at de ikke har hovedkvarter i Norge. Derimot er Malta veldig populært som hjemland for online spilleselskaper som opererer i det norske markedet.

Les også:  Vil ha strakstiltak i reguleringen av hysefisket

Har man ikke selv direkte kunnskap om online spilling, men er nysgjerrig på en karriere innenfor feltet, er det fort gjort å gjøre research. Man kan besøke nettsidene til de ulike selskapene. Der foreligger det som regel mye nyttig informasjon. Kontakt kundestøtten, eller prøv demoen som ofte er tilgjengelig for diverse spill, for å få dypere innsikt. 

Online spilling er en vekstbransje i usikre tider

Det er alltid lurt å finne en karriere innenfor markedssektorer som viser stor vekst over tid. Online spillebransjen er så absolutt en slik sektor.

Les også:  Hvorfor videospill konserter blir mer og mer populære

 I løpet av de siste årene har online pengespill blitt milliardbutikk, bare i Norge. Globalt er bransjen selvsagt enda større. Utviklingen har gått på rekordtid.

Det er mange mulige yrker innenfor online spilling. Mange unge, norske yrkesutøvere jobber i kundestøtte hos online spilleselskaper. Noen er ansatt direkte, men mange jobber via tredjepartsselskaper. Det finnes mange slike karrieremuligheter i utlandet. Mange av de som jobber med kundestøtte i spillbransjen er bosatte på Malta.

Andre jobbmuligheter innenfor sektoren inkluderer markedsføring, ledelse og administrasjon. Selskaper som utvikler spill for nettspilling har også vokst hurtig i det siste. Flere av markedslederne har sine kontorer i Europa, og Sverige er blant landene som er viktige i denne bransjen. Hos utviklerne kan det være mange karrieremuligheter for unge arbeidssøkende, både innenfor yrker som krever IKT ekspertise og annet. 

Sosiale media favner vidt

De viktigste sosiale media, som Facebook, Twitter, Instagram og lignende har relativt få ansatte her til lands. Allikevel finnes det muligheter til å starte en karriere i bransjen for unge nordmenn.

Les også:  Vil ha strakstiltak i reguleringen av hysefisket

Et åpenbart alternativ er selvsagt å tjene til livets opphold som påvirker på Instagram eller lignende. Det gjør man ved å få så mange følgere at bedrifter betaler en for å reklamere deres produkter. En annen mulighet er å bli en sensasjon på YouTube. Selv om dette går an, er det neppe realistiske alternativer for de fleste, og meget sjelden verdt å ha som eneste jobb.

Det er derimot mer sannsynlig å få en karriere innen sosiale medier ved å drive de sosiale kanalene til diverse selskaper. De fleste bedrifter og offentlige foretak er jo nå til dags aktive på sosiale media. Å jobbe med å kommunisere på deres vegne via slike plattformer er en hurtig voksende type jobb som er populær blant unge.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Bodoeposten.no