I fjor kjempet Circle K-stasjoner i Narvik, Mo i Rana, Fauske, Korgen og Mosjøen om å samle inn mest til Rosa sløyfe-aksjonen. Tirsdag 1. oktober blåses årets aksjon i gang på stasjoner over hele Nordland.
De siste sju årene har engasjerte Circle K-medarbeidere og rause kunder over hele Norge samlet inn cirka 27 millioner kroner til kampen mot kreft.
Den 1. oktober går Rosa sløyfe-aksjonen til Circle K Norge i gang for åttende gang. Gjennom hele måneden skal hundrevis av Circle K-stasjoner samle inn penger til støtte for brystkreftsaken.
– Vi satser på ny rekord i år, sier norgessjef Sverre Rosén, og viser til at Circle K har gjennomført sju spennende og vellykkede aksjoner så langt, der kreative og engasjerte medarbeidere og rause kunder har samlet inn om lag 27 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.
– Det gjør meg utrolig stolt, sier Rosén.
Sterk konkurranse i Nordland
I Nordland var det Circle K Korgen i Hemnes kommune som samlet inn mest penger til Rosa sløyfe i fjor – om lag 91 000 kroner – etterfulgt av Circle K Fagernes-Narvik, Circle K Mo i Rana, Circle K Fauske og Circle K Mosjøen.
– Vi hadde ingen mål om å være i norgestoppen, men alle var innstilt på å gjøre best mulig innsats siden vi alle brenner for saken. Jeg er utrolig stolt over mine ansatte – og kundene som viste en utrolig giverglede, sa Tom Tuven, stasjonsdriver ved Circle K Korgen, i etterkant av fjorårets innsamling.
Bare to stasjoner i hele Norge samlet inn mer enn Circle K Korgen i 2018.
Boblende kreativitet
Som tidligere år kan Circle K-kunder i Norge støtte aksjonen ved å kjøpe «rosa» produkter som bilvask, kaffe og diverse effekter. Flere stasjoner varter også opp med egne stunts. Tidligere år har det blant annet vært hjemmelagde lykkehjul og klessnorer med rosa bh-er samt medarbeidere som har farget håret sitt rosa.
– Aksjonen skaper et kjempeengasjement rundt omkring i hele landet. Kreativiteten bobler fritt på stasjonene, og jeg gleder meg virkelig til å få med meg alle de lokale initiativene og stuntene i år. Samtidig har jeg veldig lyst til å se oss slå fjorårets innsamlingsrekord ned i støvlene, sier en engasjert Sverre Rosén.
Rosa forskjeller
Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er «rosa forskjellsbehandling». Mens noen blir friske av én operasjon, må andre igjennom et lengre løp med både cellegift, stråling og hormonbehandling. Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går derfor til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling.