Irene Øynes fikk installert AMS-måler hjemme i vinter. Like etter kom den skyhøye strømregningen. Men det er ikke selve AMS-måleren som er forklaringen.
«Første strømregning etter installert ny strømmåler. Mer enn 3 500 kr» lød Facebook-innlegget fra Irene Øynes etter at strømregningen fra Ishavskraft kom i posten. Kommentarene lot ikke vente på seg. «Svindel, svineri, riv ruskende galt» var noen av reaksjonene på innlegget som Irene postet på sin private Facebook-side 2. mai.
– Mange kunder har opplevd å få høy strømregning etter at den nye måleren kom, både hos Ishavskraft og hos andre strømleverandører, sier Gunn Tove, leder for privatmarkedet i Ishavskraft.
– Irene og mange av våre kunder tror at de høye regningene kommer av at de nye målerne måler for mye, fortsetter Gunn Tove.
«Baksmell» er forklaringen
Irene fikk installert AMS-måler 21. mars. Før det hadde hun ikke lest av strømmen siden 2. januar. Forbruket til Irene hadde vært høyere enn det systemet hadde beregnet fra januar til mars. Dette ble fanget opp da den gamle måleren ble lest av.
– Dessverre er det flere kunder hos oss og andre strømleverandører som har opplevd lignende. Dette skyldes at flere ikke har lest av regelmessig og når målerbyttet skjer og avlesningen kommer, har det resultert i etterslep på strømregningen – en «baksmell», sier Gunn Tove.
Det er selvfølgelig også flere som har vært beregnet litt for høyt og de får tilbakebetalt i stedet for baksmell.