Mens IKEA står midt i sin største endring noensinne, fortsetter selskapet å vokse og leverer sterke resultater for regnskapsåret FY19.
Det er et positivt årsresultat med over 5% salgsvekst og et driftsresultat på 143,5 millioner, som er en økning på nærmere 43 millioner sammenlignet med fjorårets driftsresultat.
Varehandelen utvikler seg i et hurtig tempo og forbrukerne endrer vaner, finner og foretrekker nye måter å handle på. Evnen til å endre seg er en viktig faktor for suksess og denne evnen er viktigere enn noensinne. I 2018 startet IKEA derfor et omfattende, treårig endringsprogram.
– Jeg er utrolig stolt av hva vi har fått til og vil rette en stor takk til alle 3100 medarbeidere som har greid å skape sterk salgsvekst samtidig som vi går gjennom den største endringen i IKEAs historie, sier Clare Rodgers, CEO og CSO i IKEA AS.
Vi forenkler og effektiviserer måten vi gjør ting på og investerer mer enn noen gang i eksisterende varehus, nye møteplasser for kundene våre – som nytt planleggingsstudio i Oslo sentrum, raskere og bedre hjemlevering og utvikling av det digitale tilbudet vårt.
– Vi er godt i gang med å skape et nytt IKEA. Vi skal lede varehandelen inn i fremtiden, med kunden i fokus, sier Rodgers.
IKEA skal gjøre de mange menneskene i stand til å leve innenfor planetens begrensninger, endre hvordan vi bruker ressurser og ta et klart standpunkt for like muligheter for alle. Størrelsen vår gir oss et stort ansvar – og en stor mulighet – til å gjøre en forskjell. Og vi har hårete mål.
– Ambisjonen vår er å bli 100 prosent sirkulære og klimapositive innen 2030. Det er avgjørende for å møte de mange menneskenes behov og sikre fremtidig vekst, sier Rodgers.
For å virkelig sette bærekraft på agendaen har hun også tatt rollen som CSO – chief sustainability officer. Ambisjonen er å integrere bærekraft inn i kjernen av virksomheten, for å sikre at alle medarbeiderne bidrar til dette hver eneste dag.