Hver tiende nordlending villig til å betale for radio

høyttaler

En ny nordisk undersøkelse viser at over 8 av 10 nordlendinger lytter jevnlig på radio og at hver tiende radiolytter er villig til å betale for det. – Radio som medium står sterkt i Norge, sier forskningsleder.

Mange har spådd radioens død opp gjennom historien. Nye medier som kassett, CD, TV, MP3, og internett med strømming og podkaster er blant utfordrerne som radio har overlevd. Selv ikke slukkingen av mediets egne distribusjonsnett, FM, har tatt knekken på radio. Nå viser en fersk undersøkelse fra analysebyrået YouGov, gjennomført på vegne av høyttalerselskapet Sonos, at hver tiende innbygger i Nordland er villig til å betale for spesifikke kanaler og tjenester.

Forskningsleder i medieavdelingen i Kantar Media, Knut-Arne Futsæter, har også sett tendensen til økende betalingsvilje, også for lyd, dersom innholdet er bra nok.

Les også:  Støtte til klart språk for kommuner i Nordland

– Folk strømmer ikke like mye lyd som video, men radio som medium står sterkt i Norge. Vi ser enstor og økende vilje til å betale for lydinnhold hvis innholdet er unikt og av høy kvalitet. I tillegg må det være tilgjengelig på teknologiske plattformer med høy brukervennlighet, sier Futsæter.

Ifølge Sonos-undersøkelsen er nordlendinger mest villig til å betale for radiokanaler med tilgang til eksklusiv musikk, som dekker live konserter eller sportsarrangement og program hvor man kan interagere med programledere. Undersøkelsen viser også at så mye som hver fjerde nordlending mener at TV og podkast ikke kan erstatte radio, og at 8 prosent av innbyggerne mener radio blir enda viktigere i fremtiden.

Les også:  Bilbrann på Sortland

– Disse funnene tyder på at radio fortsatt har et enormt potensial, og at det kan vokse til nye høyder dersom det blir utnyttet, sier Sabrina Krim, nordisk PR-sjef i Sonos.

Radioundersøkelsen peker også på hvorfor radiotallene i Nordland er så sterke. Her viser det seg blant annet at halvparten av innbyggerne hører på radio for å oppdage ny musikk, mens 3 av 10 liker å ha bakgrunnsstøyen fra radioen, selv om de ikke hører på.

– Lydmedier står sterkt blant nordmenn, og har en effekt som bringer folk sammen og skaper en følelse av fellesskap. For mange er radioen en følgesvenn gjennom døgnet. Radio og lydmedier passer det travle og moderne mennesket, da man kan gjøre noe samtidig som man hører på radio og gjør noe annet, sier Futsæter i Kantar Media.

Les også:  Kjørte i grøfta i Vestvågøy - Tre personer skadet

Ifølge Sonos-undersøkelsen sier også hver femte radiolytter i Nordland at de blir mindre ensomme av å høre på radio, og 11 prosent sier de at de føler seg sosiale uten å være sosiale mens de lytter på radio.

– Radio er uten tvil medienes kameleon. Den har unike egenskaper til å utvikle og tilpasse seg omgivelsene i mediemarkedet, og det er noe av grunnen til at vi lanserte Sonos Radio. Det blir spennende å se hva som skjer med radio i tiden framover, avslutter Sabrina Krim.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.