ANNONSE: Hva kan man spise for å gå ned i vekt

Annonse:

Det er mange som har som mål å gå ned i vekt. Det kan enten være av helsemessige årsaker, eller fordi man har lyst til å se ut på en spesiell måte. Det er ikke alle som trenger å gå ned i vekt, men de aller fleste har uansett godt av å spise sunt og være i god form og da kan det være lurt å vite noe om hva slags mat det er smart å spise. 

Flere har oppfatningen om at vektnedgang er vanskelig, og det kan det være for noen. Likevel er det ikke noe hokus pokus, og det handler stort sett om å få i seg nok av de store matgruppene, proteiner, karbohydrater og mettet fett, i tillegg til grønnsaker, bær og frukt. Man kan også supplere med kosttilskudd fra bodylab, slik at det kan bli lettere å nå målene sine. 

Les også:  ANNONSE: Slik vet du at du burde sjekke om du trenger briller

Kalorier inn og ut

Hele asen i det å gå ned i vekt, er å redusere inntaket av kalorier, slik at du forbrenner mer enn du inntar. Dersom du gjør dette over lang tid, så vil du merke at du går ned i vekt. Det finnes mye god mat som er kalorifattig, men det er viktig at man også får i seg nok proteiner, karbohydrater og sunt fett. En god måte å redusere kaloriinntaket sitt på, er ved å spise lavkaloritett mat. Det betyr mat som fyller mye, men som har lite kalorier i seg, som for eksempel bønner, fisk og eggehvite. Et annet tips er å ikke drikke kaloriene sine, men heller gå for alternativer som ikke inneholder noen kalorier. 

Les også:  ANNONSE: Den perfekte gaven til pappaen som har alt

Proteinrik mat

Noe av det viktigste når man skal ned i vekt og spise, er å få i seg nok proteiner. Proteiner fungerer som byggeklosser i kroppen, og er det viktigste for å bygge muskler. Dette er spesielt viktig når man trener mye, og særlig om målet ditt er å bygge muskelmasse. Sammen med karbohydrater og grønnsaker bør det alltid være noen proteiner på tallerkenen din. Dette kan komme i form av kjøtt, kylling eller egg. Det er også mye proteiner i meieriprodukter. For å fullføre måltidet kan du for eksempel legge til karbohydrater som pasta, ris eller poteter, og grønnsaker, frukt eller bær for gode vitaminer. 

Les også:  ANNONSE: Populær dansk vekttap-app lanseres i Norge

Det er med andre ord ikke så komplisert ås pise mat for å gå ned i vekt. Det er viktig at man ikke kutter ut mat, men at man heller begrenser seg, og finner et kosthold som passer deg og dine mål. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.