Hjemmet troner øverst som Norges mest solgte ukeblad

Story House Egmont

I et krevende marked står Norges største ukeblad, Hjemmet, støtt i tet. Hele seks av Norges 10 mest solgte titler kommer fra Story House Egmont. Totalt solgte vi nærme 20,7 millioner magasiner og ukeblader.

– Vi er utrolig stolte. Dette er et fantastisk resultat som nok en gang beviser at dyktige og dedikerte folk i Hjemmets redaksjon jobber målbevisst med innsikt kombinert med lang erfaring. De blør for drakta, kjenner sine lesere og gir alt for å beholde bladets suverene posisjon. Det belønnes nok en gang med førsteplass på tronen og inspirerer oss alle til å fortsette med å lage verdens beste ukeblad, sier en fornøyd Hjemmet-redaktør Ole Martin Bjørklid.

I 2022 endte Hjemmet opp med et ukentlig snittopplag på 112 215 eksemplarer. Det er nedgang på 6 % fra 2021. Totalt ble det solgt nærmere 7,8 millioner Hjemmet-eksemplarer i 2022.

– Pandemien ga de fleste bladene et løft. Det siste året har derfor vært krevende for å beholde løssalg og abonnenter, samt sørge for nyrekruttering, så vi er godt fornøyde med tallene. Vi ser også at vi har en digital vekst på innholdet vårt gjennom Klikk.no og i nisjegrupper på Facebook. Våre brukergenererte grupper som Bakelyst med Hjemmet nærmer seg 48 000 følgere. Sammen med gruppene Strikkelyst, Matlyst og Hagelyst med Hjemmet har vi i dag godt over 70 000 følgere, forteller Hjemmet-redaktøren.

Les også:  Lille Venn ute med låta "Just Like Me!!"

Det er i segmentene Voksen kvinne og Bolig og interiør det ble solgt flest blader og magasiner i 2022. I tillegg til Hjemmets topplassering, er også Familien (57 205 solgte eksemplarer), Norsk Ukeblad (39 796 solgte eksemplarer), Her og Nå (37 267 solgte eksemplarer), Lev Landlig (34 591 solgte eksemplarer) og Hytteliv (32 503 solgte eksemplarer) alle blant landets 10 mest solgte publikasjoner. Alle faller i opplag i forhold til pandemiårene 2020 og 2021, men det er som forventet ifølge administrerende direktør, Nina Vesterby i Story House Egmont.

Les også:  MUSIKK: Anna Kajander ute med albumet "Al Dente"

– Story House Egmont alene solgte over 17 millioner blader og magasiner i 2022. Tar vi med Kids, og titler som Donald Duck og Billy er vi oppe i nesten 20,7 solgte utgaver. Det er høye tall, og opplagsfallet vi ser fra 2021 til 2022 er som forventet. Under pandemien hadde folk mer tid og mulighet til å sette seg ned med et av våre blader. Nå lever vi alle et langt mer aktivt liv, og kampen om tid er stor, sier hun.

Mens man opplever en moderat nedgang på papir, går de digitale kurvene hos Story House Egmont i stikk motsatt retning. Da de siste lesertallene kom tidligere i vinter ble Klikk.no den store vinneren. Med en økning på hele 50 % har nettstedet nå 219 000 daglige brukere. Også betalingsløsningen Klikk+, hvor brukerne får tilgang på det meste av det beste fra Story House Egmont, viser en sterk vekst, og ligger per i dag på 16 000 betalende kunder.

Les også:  MUSIKK: Anna Kajander ute med albumet "Al Dente"

– Det viktigste for oss er at vi når ut til flest mulig med alt det gode innholdet vi produserer, uavhengig av kanal. Vi skal være der våre lesere og brukere er, med nytte, inspirasjon og underholdning. Derfor er det veldig morsomt å se at vi når nye og flere lesere ved å publisere innhold til en bredere målgruppe. Krim og spenning fra Vi Menn kan fenge både kvinner og menn i et podkast-format, og oppskrifter fra Norsk Ukeblad, Familien eller Hjemmet kan løse en bakerelatert utfordring for alle slags kokker, både godt voksne og unge. Det viktigste er at vi leverer kvalitet, og at innhold fra Story House Egmonts mange redaksjoner har stor troverdighet, avslutter Vesterby.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.