I så å si hele Norge settes nye rekorder denne måneden. Et eksempel er Nordland, her velger 68 prosent av nybilkjøperne elektrisk. Alle fylker i Norge er for første gang over 50 prosent elbilandel i nybilsalget.
– Vi jubler over rekordtall – endelig er hele landet med, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
I dag ble det kjent at elbilandelen i nybilsalget er på 72 prosent.
– Vi er bortskjemt med elbilrekorder i Norge, men denne gangen bidrar distriktene virkelig med å dra lasset. Det er definitivt slutt på tiden da elbil kun var et storbyfenomen. Bedre ladenettverk i Distrikts-Norge og større tilgang på elbiler som har både har lang rekkevidde, bagasjeplass og hengerfeste, utjevner forskjellene slik at hele landet kan ta del i elbilfesten, fremholder Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Også om en ser året under ett, er elbilen populær. Så langt i år er elbilandelen i nybilsalget på 60 prosent. Skal målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025 nås, er det viktig å sikre at det fortsatt lønner seg å velge elbil.
– Forutsigbarhet for kommende elbilister er viktig. Skal folk i hele landet fortsette å velge elbiler, kan ikke moms innføres for tidlig. Nå er hele Norge med og slik må det fortsette, skal vi lykkes.
Om lag halvparten av bilene i nybilmarkedet leases. Et dypdykk i tallene viser at her er elbilandelen langt lavere. Kun 39 prosent av biler som leases var elbiler i august. Blant folk som kjøper bilene sine selv, er elbilandelen på hele 79 prosent.
Berge har en oppfordring til politikerne.
– En hovedoppgave for det kommende Stortinget er å styrke elbilens konkurransekraft i leasingmarkedet. Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv. Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må elbilen vinne konkurransen også i leasing.
Tesla Model Y suste inn på salgstoppen for august, etter at utleveringen i Norge startet i slutten av måneden.