Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde gledelige nyheter som økt støtte til programmene «Godsoverføring fra vei til sjø» og «Grønt Skipsfartsprogram», men få andre satsinger for en mer effektiv godstransport.
– Det er positivt med en økt satsing på godsoverføring. Vi gleder oss til å se hvilke prosjekter som realiseres. Også forventer vi at ekstra midler denne gangen sikrer arbeidsplasser for norske sjøfolk, sier Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.
I en periode med behov for statlige investeringer for å holde hjulene i økonomien i gang, kunne regjeringen valgt å akselerere prosjekter som hadde styrket godsflyten i Norge. Både jernbanenettet og havnene har betydelige investeringsbehov.
– Jernbanen har mange flaskehalser som hindrer fremkommelighet for lange og tunge godstog, og havnene har investeringsprosjekter som står i kø i ordningen «effektive og miljøvennlige havner». Vi er skuffet over at regjeringen ikke i større grad griper muligheten til å satse tungt på infrastruktur nå som entreprenørene trenger oppdrag, sier Hansen.
Havnene er glemt i regjeringens krisepakker. Flere havner opplever et bortfall av omtrent hele inntektsgrunnlaget og en stadig mer krevende økonomisk situasjon.
– Havnene er samfunnskritisk infrastruktur. Når regjeringen på alle områder har fokusert på å holde hjulene i gang, er det vanskelig å forstå hvorfor havnene i denne midlertidige krisen blir hensatt til et økonomisk uføre som kan lede til kansellering av investeringer og i verste fall oppsigelser, avslutter Hansen.