Gode mobilforhold under Skarverennet

telenor

Når Skarverennet går av stabelen lørdag, skal deltakere, arrangører og redningskorps være trygge på at det er god dekning i store deler av løypa. Skarverennet er et av verdens største og mest populære skirenn med i alt 12.200 løpere på startstreken.

Telenor har de siste årene oppgradert 4G-nettet, langs hele løypa. Også foran årets renn er det gjort betydelige oppgraderinger.

– At vi må ha ytterligere forsterkninger av mobildekningen er både gjort på grunn av publikum, deltakerne og ikke minst arrangøren, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

Helt siden århundreskiftet har Telenor sikret mobilnettet i Skarverennsløypa. Da det verken er økonomisk eller miljømessig gunstig å sette opp permanent mobilnett, ordnes det et midlertidig nett til Skarverennet.

Les også:  Skilegenden Anette Bøe kommer til Kobberløpet i Sulitjelma

Men det var ikke deltakerens behov for tilgjengelighet som var hovedårsaken.

– Arrangøren, løypemannskapene og Røde Kors trengte et nett for sikkerhet og kommunikasjon med deltakerne, forklarer Amundsen.

Gode muligheter for selfie
Etter hvert ble det brukt mer til speakertjeneste og resultatservice, før «selfie-kulturen» altså for alvor inntok samfunnet.

– Vi setter ut fem eller seks sleder med repeatere (forsterkere) langs løypa. Sledene plasseres litt utenfor løypa, og i høyden, så de har kontakt med basestasjonene som er plassert lengre unna.

Les også:  Storslalom: Kongepokal til Stjernesund og Saltvik Pedersen

Telenor kjører ut sledene noen dager før Skarverennet, og så er det været som avgjør hvor fort de får opp selve nettet. Stort sett er det er dekning i hele løypa fra fredag og fram til til siste deltaker er i mål på lørdag.

Dekningsdirektør Amundsen er selv ute i løypa på scooter og sjekker sledene gjennom uka og på renndagen.

Nytt av året er ytterligere forsterkninger av 4G-kapasiteten på fem punkter langs løypa. Samarbeidet med Skarverennet omtaler han som en «vinn-vinn-situasjon».

Les også:  Tre nye år med Champions League på TV 2

– For Telenor er det bra omdømme å vise kundene at vi leverer det beste mobilnettet, sier Amundsen.

Sponser bredde og topp
Telenor er også delaktig som sponsor i Skarverennet. Som tung sponsor av norsk ski-idrett er denne stormønstringen en sentral del av Telenors sponsorstrategi «fra bredde til topp».

– Skarverennet viser på en flott måte hvordan bredde og topp forenes i samme renn. Her er alt fra løpere i verdenstoppen til glade mosjonister. Vi er stolte å kunne bidra som sponsor i et slikt selskap, sier Petter Svendsen sponsorsjef i Telenor.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.