Hvert år glemmer tusenvis å sette på håndbrekket når de setter fra seg bilen. – Bare flaks at ikke barn, voksne eller dyr blir skadet oftere.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tidligere beregninger fra forsikringsbransjen har vist at rundt 2000 ulykker av denne typen registreres årlig.
– Minst en gang i uken ser vi skader fra førerløse biler som triller og treffer noe, sier Ytre-Hauge.
Biler som blir forlatt uten at håndbrekket er på triller ut i veibaner, ut av garasjer, inn i andre parkerte biler, ut av veien, inn i hager, stolper og autovern.
Milliardene ruller ut
I fjor var det over 270 000 skader med personbiler her til lands. Skadene kostet nesten 5,9 milliarder kroner. Det viser tall fra Finans Norge.
– Av disse var snaut 50 000 ulykker påkjørsler av parkerte kjøretøy, som er en typisk skade fra rullende biler. Disse kostet nesten 600 millioner alene, sier fagsjefen.
Frende har registrert skadesaker der førerløse biler har forårsaket alvorlig personskade og dødsulykker.
Her ligger ansvaret
– Skadene er heldigvis stort sett materielle, men en trillende bil som treffer ting på sin ferd skader for store summer hvert år, sier fagsjefen.
Han er ikke i tvil om hvor ansvaret for ulykken ligger.
– Det er det du som sjåfør som har. Du er ansvarlig for at bilen din er forsvarlig parkert når du forlater den, og da skal håndbrekket være på, enten det trykkes inn, tråkkes inn eller dras i på gamlemåten, sier Ytre-Hauge.
– Rutinen må sitte
Hvis du bommer på dette, kan du ikke vente deg full utbetaling fra forsikringen. Samtidig må forsikringen din dekke skadene du har påført andre. Forsikringsbransjen anser det som grovt uaktsomt hvis bilen parkeres uten håndbrekket på, når den ikke står i gir.
– Det spiller ingen rolle om du parkerer for kvelden eller bare skal et kjapt ærend. Bilen kan plutselig begynne å trille uansett. Derfor må rutinen med å sette på håndbrekket sitte, sier Ytre-Hauge.
Han ber deg være ekstra oppmerksom når du parkerer i tettbygd strøk og på steder med bratt helling.
– Du kan også snu hjulene slik at de støter mot en fortauskant hvis du står i en bakke. Så har du sikret deg ekstra hvis bilen likevel skulle trille, sier Ytre-Hauge.