Et nytt fenomen har inntatt byene våre, elsparkesykler. Det betyr også at enkelte driver med råkjøring og fyllekjøring.
– Regelverket for elsparkesyklene er det samme som for sykkel. Viktigst av alt er å ta hensyn både mens man kjører og når man parkerer. Bryter du reglene kan det vanke bøter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Noen eier dem selv, men de fleste er utleie-sparkesykler. Det at mange sparkesykler kun er leid for en kort periode av den som bruker den, kan gjøre at kunnskapen om trafikkreglene er lavere.
– Elsparkesyklene er ganske spreke og bremsekapasiteten på dem er variabel. Så det gjelder å ikke gi på for mye for å rekke å stoppe i tide, sier Sødal.
Flere har etterlyst regelverk for parkering av elsparkesykler. Parkering reguleres av trafikkreglene.
– Reglene sier at du kan parkere på gang- og sykkelvei, fortau eller gågate så lenge sparkesykkelen ikke er til unødig hinder eller ulempe. Dette er de samme reglene som for sykkel. Her gjelder det å bruke sunn fornuft, sier NAF-rådgiveren.
I hovedak skal elsparkesykler brukes i veien eller i sykkerfelt. Bruker man sparkesykkelen på fortauet må man ta hensyn til de som går. Det betyr at man må ned i gangfart når man passerer fotgjengere.
– Råkjøring på fortau kan gi bot. Botens størrelse vil bli satt etter en skjønnsmessig vurdering, sier Nils Sødal.
Det er ingen egen promillegrense på elsykkel, sykkel eller elsparkesykkel. Likevel er det ikke slik at det er fritt fram å bruke elsparkesykkel når man har drukket. Man kan bli straffet om man kjører i påvirket tilstand. Hvor stor boten blir, er en skjønnsmessig vurdering av politiet. Det har vært tilfeller av bøter på 3000 – 5000 kroner.
– Nå går vi inn i festivalsommeren og flere nyter det fine været. Det er lurt å tenke seg om en gang eller to før man bruker elsparkesykkel rundt i byen. Elsparkesyklene som leies ut kan vanligvis ikke låses opp sent på kvelden eller natten, men på dagtid må man ta vurderingen selv, sier Nils Sødal.