Tungvekterne Sigrid og Unge Ferrari er allerede med på laget når Fortum og Øyafestivalen går i bresjen for å involvere artister og fans i kampen for mer bærekraftige arrangementer.
De fleste musikkartister har en «rider» – en liste med krav – som arrangørene av en konsert eller festival mottar før artistens ankomst. Denne inneholder for eksempel lyd- og belysningskrav, instruksjoner for oppsett av backstage-området, sikkerhetsbehov og næringsbehov for bandet og mannskapet.
De aller fleste av kravene tar som regel i svært liten grad hensyn til omgivelsene og miljøet tilhørende konserten eller festivalen. Utbredt bruk av blant annet plast, matsvinn og høye CO2-utslipp er eksempler på hvordan festivaler kan sette et negativt miljøavtrykk. Derfor tar Fortum nå initiativet til The Green Rider i samarbeid med Øyafestivalen. Denne vil hjelpe artistene til å stille miljøkrav til festivalene de spiller på.
– I Fortum jobber vi med innovasjon med fornybar energi og gjenvinning, med mål om å skape en grønnere og renere verden for alle. Som eksperter på hvordan energiforbruk og avfall påvirker klimaet og miljøet, ønsker vi å hjelpe artister og fans til å stille de rette kravene til festivaler når det gjelder klima og miljø, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum.
– Vi tenkte: hva om artistenes ridere handlet om andre ting enn bare hva artistene har lyst på å spise og drikke? Da kan de være med å spre grønne løsninger, sier sponsorsjef Cathrine Røsseland i Øyafestivalen.
– Problemet er at artistene ikke alltid vet hva de kan gjøre som har en effekt – hvordan de rent konkret kan gå fram for å utgjøre en forskjell på dette feltet. Med The Green Rider ønsker vi å hjelpe dem med det, og vi foreslår enkle, men kraftfulle krav som virkelig har en effekt, sier Mathisen.