Forsikringsselskap utplasserer depoter med utstyr før flommen

flom containere

Gjensidige skal utstasjonere containere med pumper og tørkeutstyr for å være best mulig rustet når flomtoppen nærmer seg.

I første omgang skal Gjensidige utplassere 3 containere og 12 skaphengere på flere steder på Sørlandet.

– Utstyret plasseres i områdene Drammen, Hamar og Lillehammer, forteller konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige. Det er første gang et forsikringsselskap får kjørt ut store lagre med utstyr i forkant av en større flom.

Gjensidige har gjort avtaler med Polygon og SSG, som er blant de største leverandørene innen sanering. Forsikringsselskapet har bedt dem rulle ut tidligere enn vanlig og før de største hendelsene inntreffer. Vanligvis skjer det etter en hendelse.

Les også:  Snøens glitring i påskesola kan avsløre mer enn bare gode skiforhold

– Gjennom avtalene med to internasjonale aktører, har vi mobilisert en betydelig tilleggskapasitet, sier Baastad. Det er i første omgang 3 containere og 12 skaphengere.

Det verste scenariet er varmt vær og nedbør samtidig, og da vil container-depotene komme til sin fulle rett. Flommen i 1995 (Vesleofsen) kostet 1,6 milliarder kroner (kostnader i 2017-kroner).

Container-depotene blir plassert på de antatt mest utsatte stedene, og utstyret blir kjørt ut derfra. Dette gir en betydelig drahjelp og ekstra muligheter til raskt å hjelpe kundene.

Les også:  Antall norske pasienter økte i 2023

– Våre medarbeidere er drillet på hva de skal gjøre, og har hatt rikelig med anledning til å praktisere kunnskapen de siste årene. Sammen med den utvidede beredskapen tror vi beredskapsnivået er så høyt som det er mulig å få til, fastslår Gjensidige-sjefen.

Digital skadehjelp
Hvis storflommen slår til, vil det oppstå kø og ventetider for å få hjelp fra saneringsselskapene. Det er derfor viktig å være tidlig ute med å bestille hjelp.

Les også:  Slik får du gode skiopplevelser i påskefjellet

De som bruker våre nettløsninger kan gjennomføre hele bestillingen selv, og oppdraget rutes automatisk til et av saneringsselskapene i nærområdet. På den måten sparer man tid i telefonkøer og man kommer raskere i direkte kontakt med saneringsselskapet.

Ved flommen på Sørlandet i fjor høst brukte over 50 prosent av kundene muligheten til å bestille sanering på våre hjemmesider eller i app’en vår.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.