Flere kunder velger NorgesGruppens butikker

eurospar

Utviklingen i 2018 viste at flere kunder valgte NorgesGruppens butikker, i et marked preget av færre butikker, svak markedsvekst, lav prisvekst og fortsatt høy produktivitetsvekst.

– Vår vekst er primært i eksiterende butikker. Det viser at vi får flere kunder og at handlekurven øker, som igjen gjør at vi kan styrke oss ytterligere på pris, utvalg og service. Til tross for lav vekst vokser NorgesGruppens kjeder mer enn markedet, noe som er en tillit til våre butikker og våre medarbeidere, sier konsernsjef Runar Hollevik, som er godt fornøyd med utviklingen siste år.

Les også:  Ny Galaxy Tab S10-serie lansert

NorgesGruppen sin vekst var på 3,0 prosent, hvorav største delen er organisk vekst. Markedet totalt vokste 2,8 prosent mot 1,1 prosent i 2017 (Nielsen).

KIWI har størst sammenlignbar vekst i markedet fra 2016 til 2018 på 5,8 prosent (Nielsen, butikkmasse 2016 som basisår). Kjeden har vunnet fem av de siste seks matbørser i VG og styrket sin posisjon på faste lave priser.

Joker og Nærbutikken er vekstvinner i nærbutikksegmentet og er tredje best i bransjen på organisk vekst. Joker har i hovedsak sitt nedslagsfelt i mindre lokalsamfunn. Det viser at forbrukerne ønsker å handle der de bor, også på bygdene.

Les også:  Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

På sammenlignbare butikker har også våre supermarkedkjeder best vekst av aktørene i deres segment i markedet. MENY har åtte færre butikker enn året før, og det er lagt betydelig arbeid i å styrke eksisterende MENY-butikker i 2018. SPAR hadde høy kundevekst i 2017 og klarte å beholde kundene sine i 2018.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.