Folk nordpå er jevnt over flinke med kildesortering av plastemballasje, viser en ny måling. På landsbasis har andelen kildesorterende husholdninger aldri være høyere, og Nord-Norge ligger ikke langt bak.
– Et klart flertall i Nord-Norge er flinke til å kildesortere plastemballasjen sin. Jeg håper vi kan få denne andelen til å vokse i 2020, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
Gjennom jevnlige målinger følger Grønt Punkt Norge med på oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje og andre emballasjetyper. De to siste månedene har andelen plastsorterende husholdninger i Nord-Norge og Trøndelag ligget på 82 prosent. I samme periode i fjor lå denne andelen på 81 prosent. På landsbasis kildesorterer om lag 84 prosent av husstandene plastemballasje.
– Andelen som kildesorterer plastemballasje er mer stabil i Nord-Norge enn andre steder i landet, der vi ser større svingninger. Mens landsdelen lå foran landssnittet i fjor, har den ikke vært med på den siste oppsvingen og ligger derfor ørlite bak nå, sier Røine.
Hvert år samles det inn plastemballasje tilsvarende vekten av 62 000 Tesla-er. Etter at plasten er samlet inn blir den sortert i et halvt dusin forskjellige kvaliteter. Sammensatte plasttyper som ikke lar seg gjenvinne, urenheter, etiketter og liknende blir skilt ut og går til energiutnytting.
Den ferdig sorterte plasten går videre til gjenvinnere som bruker den resirkulerte plasten i sine produkter. Jaana Røine forteller at Grønt Punkt Norge har kontroll på hvor all plastemballasjen fra norske forbrukere ender, og ikke noe forlater Europa.
– Materialene i plastemballasjen kan gjenvinnes mange ganger. Derfor er det bra at folk flest er flinke til å kildesortere emballasjen sin. Gjenvunnet plast brukes i alt fra oppbevaringsbokser, lekestativer, utemøbler og gjerdestolper til blomsterkasser, søppeldunker, dører og kabelrør, sier hun.
I dag gir så godt som alle norske kommuner sine innbyggere tilbud om innsamling av plastemballasje. Mens noen kommuner benytter plastsekker for innlevering, har andre egen dunk. Andre igjen har bringesystem til returpunkter, mens noen har et system med blå plastposer.
I fjor lanserte Grønt Punkt Norge Plastløftet, der målet er å styrke den sirkulære plastøkonomien. Bedrifter som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, kutte unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne.