De fleste av oss er blitt helt hekta på underholdning. Vi lever i et samfunn der vi omgir oss med underholdning i en eller annen form tjuefire timer i døgnet, men vi bruker underholdning på en helt annen måte enn før. Her kan du lese om hvordan underholdningsbransjen har endret seg, og om hvordan du kan finne god underholdning på nettet.
Digitaliseringen som endret alt
Noen har kanskje forholdsvis friskt i minne tiden da man gikk ned i videosjappa for å leie film på lørdagskvelden. Det var et helt spesielt rituale å gå ned å velge film og en helt spesiell skuffelse når den mest populære filmen var utleid i alle utgaver. Film var mer eksklusivt enn den er i dag. Selv om man hadde tilgang på VHS-tapes og kanskje til og med DVD etterhvert, så hadde man ikke ubegrenset tilgang på alt – det var jo derfor man var nødt til å leie. Dette endret seg plutselig drastisk. Den ubønnhørlige digitaliseringen kom snikende og plutselig kunne ikke videobutikkene overleve lenger. Det var ingen som trengte å leie film – det ble rett og slett overflødig.
Så kom de digitale strømmetjenestene og endret alt. Det har endret den måten vi konsumerer underholdning på. Det kan man se på for eksempel fenomenet ‘binge watching’, som du helt sikkert har sett figurere i flere medier og på sosiale medier. Det vil si at man ser mange episoder, ja kanskje til og med sesonger av en serie i et jafs. Det er et prosjekt som tar mange timer, men som mange får tiden til å gå med – for å bli underholdt. Det har rett og slett endret måten mange serier blir produsert på. For eksempel ser man at såkalte cliffhangers, der episoder slutter på en veldig spennende måte, ikke fungerer på samme måte lenger. Seeren ser neste episode i løpet av de få sekundene Netflix teller ned, så spenningen må heller fordeles på en måte som gjør, at man ser hele serien. Unntak for dette er for eksempel Game of Thrones som ble sluppet episode for episode med en ukes mellomrom, og det samme med The Mandalorian. Da kan man holde på seerne med å lage spennende ‘fortsettelse følger’ fra uke til uke, men denne spenningen avtar for seere som ser serien samlet senere. Produksjoner skal også være mye mer obs på produksjonsfeil og kontinuitetsfeil i serien, da man har ting veldig friskt i minne – og kan gå tilbake å se ting og detaljer, som man ikke kunne før.
Ikke bare strømmetjenester …
Det er ikke bare strømmetjenester som har ført til en digital revolusjon av underholdning. Spillbransjen står også evig endret etter digitaliseringen og internett. Det gjelder spesielt for spill som utelukkende kan spilles online – og simulerer spill som finnes i den fysiske verden.
Casino på nett er et veldig godt eksempel på denne utviklingen som tar utgangspunkt i et fysisk konsept som digitaliseres og gjøres tilgjengelig online. Vi forbruker underholdningsspill som dette på nettet i en helt ny skala enn man har sett tidligere. Det er blitt en del av hverdagen til mange, og en måte å få både underholdning og spenning inn i hverdagen.