Thea flyttet fra byliv i Oslo til natur i Vesterålen. – Jeg har alltid hatt et behov for å flytte unna storbyen, og er veldig glad i fjell og sjø. At jeg skulle til Nord-Norge var bestemt, men Sortland var tilfeldig.
Nå er hun ansatt som kreatør filmproduksjonsselskapet Deadline.
Thea Wanderås Fossum og venninnen Regine Evensen har alltid vært glad i naturen i Nord-Norge. Sommeren 2021 bestemte de seg for at det var nå eller aldri. Selv om de hadde et stort nettverk av venner i Oslo, satt venninnene passeren på Sortland. De slo en radius på ti kilometer og forelska seg i et hus på Bremnes.
– Det var på tide med ei forandring. Når man jobber kreativt er det viktig å få nye inntrykk. Før har jeg stått og sett på barcode, nå er det bare fjell og sjø. Fjellene er forskjellige hele tiden, havet også. Håper jeg aldri blir lei av utsikta, sier Thea.
Levanger-jenta begynte på Høyskolen Kristiania på reklame- og merkevarekommunikasjon som 25-åring. Derfra ble det internship på Futatsu, hvor hun jobbet med idéer for blant andre OBOS, Mills og Soft Flora. Hun har også vært gjesteforeleser og sensor på reklame og merke-kommunikasjons studiet ved Fagskolen Kristiania.
Etter 13 år i Oslo-bobla visste Thea ingenting om hva som fantes oppe i nord.
– Nord-Norge har fått en ufortjent rykte som underdog i bransjen. Man blir jo opptatt av det som er i nærheten, men etter å ha bodd her i 2 mnd synes jeg allerede det er for mye av Oslo på nyhetene.
– Jeg ville helst jobbe innenfor det jeg brenner for og det som gir meg . Jeg kom hele tiden tilbake til Deadline, kvaliteten på reklamefilmene satt seg fast på netthinnen, sier hun.
Men hva er en kreatør, Thea?
– Det handler om kreativ kommunikasjon, altså skape historier som engasjerer folk. Jeg jobber i skjæringspunktet mellom strategi og kreativitet. Man skal være en kreativ problemløser. Du kan ha et så bra produkt du bare vil, men får du det ikke kommunisert til de som skal konsumere det, har det ikke noe å si hvor bra det er, sier hun.
Daglig leder i Deadline, Martin Meisterlin, er svært fornøyd med at de nå kan ansette en kreatør, og mener ansettelsen er et uttrykk for den økende etterspørselen av kreative tjenester.
– Vi merker at flere organisasjoner ser verdien og behovet av å ha en tydeligere kommunikasjon, og det er bra for Nord-Norge. Thea styrker oss på den kreative prosessen og tilfører oss flere verktøy for å blant annet lage gode reklamefilmer.