Stadig flere nordmenn eier elbil enten som primærbil eller sekundærbil. Likevel var det mange som valgte å ikke ta den i bruk i ferien denne sommeren. Rekkeviddeangst, ladeusikkerhet, størrelsen på bilen og betalingsproblematikk gjorde at mange elbilister valgte andre måter å feriere på.
Respons Analyse har på vegne av det danske ladeteknologiselskapet Monta gjennomført en undersøkelse blant nordmenn om deres opplevelser med bruk av elbil i ferien denne sommeren. I undersøkelsen kom det frem at 4 av 10 elbilførere valgte å ikke feriere med elbil i sommer i det hele tatt.
– Vi ser fortsatt at mange nordmenn ikke anser elbilen som et optimalt kjøretøy til bruk i ferien. Det er selvsagt naturlig at mange velger seg andre reisemetoder også, men tallene viser tydelig at nordmenn fortsatt ser mange utfordringer ved å bruke elbilen når de de skal på ferie, sier Emma Wallin, norgessjef i Monta.
Hver femte elbilist som droppet elbilen som feriefartøy pekte på kort rekkevidde som årsak, mens hver tiende fryktet utfordringer med betaling og apper.
– Rekkeviddeangsten har vært, og er fortsatt et stort problem. Håpet er imidlertid at dette vil forsvinne mer og mer i årene som kommer. For å få til det er vi avhengige av å få vekk lukkede ladenettverk, og tilgjengeliggjøre flere ladere for offentligheten, sier Wallin.
Den 1. januar 2023 starter en gradvis utfasing av momsfritaket for elbiler. Det betyr at momsfritaket fjernes for den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Wallin er spent på å se hvordan denne endringen vil påvirke salget av større elbiler, og dermed bruken som primærbil – spesielt i ferien.
– I undersøkelsen vår oppga 1 av 5 at de valgte bort å feriere med elbilen fordi den rett og slett er for liten. De nye momsreglene vil nok sånn sett ikke hjelpe på denne situasjonen. Det kan imidlertid hende at vi ser en liten oppgang nå i høst før reglene slår inn, sier Wallin og avslutter:
– Det er synd om nordmenn som jo er «verdensmester i elbil» kanskje vil velge den bort, men dessverre ser vi fortsatt mange barnesykdommer i ladeinfrastrukturen. Vi håper at både myndigheter og aktørene i bransjen vil gå sammen for å skape en mer åpen og brukervennlig ladeopplevelse for elbilistene.