Fire av fem beslutningstagere sier investeringer i dataanalyser og AI er kritisk for å skape vekst. En fjerdedel av beslutningstagere tror derimot ikke de klarer å utnytte det fulle potensiale i dataanalyser.
En fersk undersøkelse viser at fire av fem konsernsjefer ser viktigheten av data, avanserte analyser og AI for å skape vekst. De sier også at dette vil være et fokusområde for investeringer i året som kommer for å kunne ta raskere, mer pålitelige og mer informerte beslutninger.
– Stadig flere bedriftsledere innser at veksten i eget selskap vil være avhengig av fleksibilitet og evnen til å utvikle seg i takt med, om ikke raskere enn markedet. For å oppnå dette er man avhengig av evnen til å oppdage, utnytte og tilpasse seg nye innovasjoner og muligheter, sier Per Ivar Kristiansen, salgsdirektør i Experian.
Studien ble gjennomført av Forrester Consulting, på vegne av Experian, og består av svar fra over 700 beslutningstagere over hele Europa, Afrika og Midtøsten. Undersøkelsen viser at det til tross for at konsernsjefene systematisk satser på å forbedre kundetilfredsheten, oppgir likevel rundt halvparten at de har økende kostnader når det kommer til kundeanskaffelse og kundebevaring.
Utdatert teknologi og mangel på data for å ta riktige beslutninger, skaper flere utfordringer. Mer enn en fjerdedel (28%) oppgir at de er usikre på om de kan tilby sømløse kundeopplevelser. Tilsvarende svarer 26 prosent at de ikke tror de klarer å utnytte mulighetene som ligger i avanserte analyser.
– Både store og små virksomheter oppgir at de har behov for et så stort datagrunnlag som mulig, samtidig som de er utstyrt med et godt analyseverktøy, nettopp for å kunne indentifisere muligheter og utfordringer. På den måten er de forsikret om at de kan betjene sine kunder på best mulig måte. Som en strategisk partner er dette kritiske utfordringer vi kontinuerlig hjelper våre kunder med, legger Kristiansen til.