Våren og tildels sommern har kommet, og endelig er tiden inne for å hente fram båten fra vinteropplag. Exide/Sønnak er en global produsent og leverandør av batterier til alt fra båter og landbruksmaskiner og til alt derimellom.
Med stor faglig ekspertise på feltet tilbyr de her tips om praktisk og nødvendig batterivedlikehold før vårens første båttur.
– Batterier er ferskvare, og mange båteiere glemmer å klargjøre batteriet for våren. Med litt forberedelser samt lading i løpet av vinteren unngår man alt av bekymringer før sesongstart, sier Viktor Ekermo, Product Manager på Exide Technologies i Norden.
Det er viktig å vedlikeholde båtbatteriet – spesielt om båten står ubrukt hele vinteren. Ellers risikerer du at batteriet selvutlades eller skades på andre måter, og det kan gi startproblemer eller et fullstendig ødelagt batteri.
– Det lønner seg alltid å kontrollere batteriet en ekstra gang. Da slipper du unødvendige problemer når tiden er inne for vårens første båttur. Og er du ute i god tid med kontrollen, slipper du å bekymre deg for at batteriet ikke skal starte når alt er ferdig pakket og du er klar for tur, sier Viktor Ekermo.
Exides tips for båtbatterier før sesongstart:
Undersøk om batteriet har fått synlige skader. Har det samlet seg fukt eller kondens, kan polene oksidere. Om batteriet er ladet ut, kan en sulfatering føre til at batteriet blir vanskelig å lade igjen. I verste fall kan batteriets plasthus ha frosset i stykker og syre ha lekket ut. Da må du skifte ut batteriet.
Kontroller at batteriet er fulladet før bruk. Det gjør du lettest med en spenningsmåler eller batteritester som viser om batteriet trenger lading, eller om det er på tide å investere i et nytt.
Kjøp en god lader som er tilpasset batteriet ditt, og som har temperaturkompensering.
Rengjør batteriet med en fuktig klut, og smør inn polene med fett for å beskytte dem mot oksidering.
På batterier som kan åpnes, bør du sjekke syrenivået og fylle på med batterivann ved behov.
Et marint batteri eller fritidsbatteri har normalt en levetid på flere år, forutsatt at det behandles på riktig måte. Alle batterier har en viss selvutlading, noe som fører til at hvilespenningen synker. Ett fulladet batteri har cirka 12,7 V, og for å unngå skader bør det lades når hvilespenningen har sunket til 12,4 V. Om batteriet ikke holdes fulladet, kan det bli sulfatert, noe som reduserer batterikapasiteten. Ytelsen reduseres også om batteriet utsettes for ekstreme temperaturer.