Elbiler får oftere skader

lys bil

El- og hybridbiler blir oftere skadet enn fossile biler. Trenden er gjennomgående i alle fylker bortsett fra Finnmark, og Tesla er bilen med flest skader.

– Vi ser en klar tendens til at eiere med elbiler krasjer oftere enn eiere av fossile biler, selv når vi tar hensyn til at det går flere elbiler i urbane strøk, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. 

I 2018 hadde elbiler og hybridbiler gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Fremtind sin skadestatistikk viser at 34 prosent av elbileierne meldte skade på bilen sin i 2018, mens 24 prosent av eierne av fossildrevne biler gjorde det samme.

Les også:  Oppgraderer Steigentunnelen

I mars i fjor hadde el- og hybridbiler flere skader enn fossile biler i alle fylker unntatt Finnmark. 

– Vi tror det er flere årsaker til dette. De fleste el- og hybridbiler har hurtig akselerasjon som er uvant for mange. I tillegg går en stor andel av elbilene i byene hvor det generelt er større risiko for ulykker. I juni i fjor registrerte vi skader på nesten halvparten av elbilene vi har forsikret i Oslo, sier Nielsen.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Den elbilen som i dag har flest skader er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade. Her er det snakk om mange og dyre skader samt lang ventetid på verksted på grunn av mangel på kapasitet og deler.

– En annen årsak til skadeomfanget er at nye biler har mange tekniske nyvinninger og store displayer som kan være distraherende. Vår oppfatning er at en stor andel av skadeutbetalingene skyldes uoppmerksomhet og manglende fokus fra sjåførene. Dette finner vi også støtte for i dataene vi samler inn, sier forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.