Er det blitt tyngre å svinge, eller lugger det i rattet? Da er sjansen stor for at servostyringen trenger påfyll eller skift av olje.
– De færreste er klar over at også servostyringen på biler har en egen oljebeholder. Servooljen skiftes ikke på vanlige servicer, og mange oppdager oljemangel eller lekkasje i servostyringen først etter at det er er for sent, sier Stephen Slommerud i Relekta.
Relekta leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.
– Kjører man lenge med for lite servoolje, kan selve oljepumpen skjære seg. I verste fall kan tannstangen gå i stykker, og da blir det fort kostbart, sier Slommerud.
Alle biler i dag er utstyrt med servostyring. Servoen fungerer som en ekstern kraftkilde som hjelper til med å manøvreringen. Når man vrir på rattet, sendes det signaler til motoren som setter i gang en pumpe. Pumpen skaper et trykk som gjør at det blir lett å svinge hjulene.
– Opplever man at bilen er tungstyrt og at det lugger i rattet, eller det kommer hvining fra servoen når rattet vris om, bør man oppsøke et verksted, sier Stephen Slommerud i Relekta.
Slommerud anbefaler ikke folk å skifte servoolje eller reparere lekkasjer selv, med mindre man har god kunnskap om bilmotorer.
– Man kan undersøke tilstanden på servooljen selv til en viss grad ved å stikke en finger ned i servotanken og gni oljen mellom fingrene. Er det grove partikler, eller unormal farge på oljen, er dette tegn på at noe er galt, sier han.
Det tryggeste er å få profesjonelle til å utføre jobben.