Pølsen har lenge vært den selvutnevnte kongen av 17. mai, men nå har den fått en utfordrer; burgeren. Nylanseringen Whoppervesken fra Burger King er blitt en viral suksess.
Hittil har filmen «WhopperHack» over 1,5 millioner visninger, og Burger King blir nedrent av folk som ønsker å sy sin egen Whopperveske til nasjonaldagen.
– Vi hadde lyst til å utfordre pølsens posisjon hos det norske folk på en morsom måte. Derfor har vi laget et produkt som er både humoristisk og praktisk for alle feststemte, men sultne, bunadskledde nordmenn på 17. mai, forklarer markedssjef Heidi Moss.
Viral suksess
I tillegg til en film som går viralt ble det onsdag holdt en livesending der folk kunne vinne en håndsydd, brodert bunadsveske. Den skapte et voldsomt engasjement.
– Vi er helt overveldet over responsen. Nesten tusen kommentarer på kun 30 minutter er noe vi er svært fornøyde med, sier Moss.
Hun tror at engasjementet skyldes at bunad er noe alle har et forhold til.
– Vi har gjort en uventet tvist på bunaden, og dette synes folk er morsomt. Vi tror at dette bidrar til å gjøre bunaden enda mer trendy, og at enda flere gleder seg til å bruke bunaden på nasjonaldagen. Whoppervesken har blitt årets store 17. mai-snakkis i sosiale medier
Ikke redd for «bunadspolitiet»
Moss sier at Sunnmørsbunaden er brukt som modell for å konstruere Whoppervesken. Hun er ikke så redd for det såkalte «bunadspolitiet»
– Vi er klar over at det finnes et strengt «bunadspoliti» her til lands, men vi gjør dette med største respekt for lange bunadstradisjoner og med et glimt i øyet. Det tror vi at Ola og Kari Nordmann tåler.
Den norske nasjonaldrakten har vært i bruk siden midten av 1800-tallet, og i dag finnes det rundt 450 ulike bunader, ifølge Norsk Institutt for bunad og folkedrakt.