ANNONSE: Den digitale hverdagen

Den digitale revolusjonen har allerede eksistert i en årrekke. Akkurat når den begynte kan diskuteres, men etter at smarttelefonene begynte å få skikkelig fotfeste rundt 2010, har det utvilsomt bare pekt en vei. I løpet av de siste par årene har vi igjen sett en ny eksplosjon i digitale møter, treff og konferanser.

Vi mennesker elsker å spekulere i framtiden og hvilke oppfinnelser vi kommer til å gjøre, enten det er på film, i bøker eller gjennom andre medium. Flygende biler, teleportering, og all verdens teknologiske duppeditter går igjen, men realiteten er som oftest annerledes. I stor grad handler det om å finne smarte løsninger på problemer og utfordringer som dukker opp.

Verden har blitt mindre, og vår rekkevidde har blitt mye større. Det er ikke lenger tilstrekkelig med en solid internettforbindelse. Videostrømming og overføring i høy kvalitet forventes, og de som ikke følger med i tiden, går potensielt glipp av mye.

Følg med i tiden

Digitale konferanser er i dag overalt, enten det er mindre møter på jobben, eller på skoler og universiteter. Digre arrangementer har blitt flyttet online, der opptil tusenvis av mennesker kobler seg på og følger med fra der de måtte befinne seg. I slike tilfeller må alt gå på skinner, og vi må kunne stole på at teknologien holder mål. Heldigvis har vi kommet en lang vei siden webkameraenes spede begynnelse, og videokonferanser nå til dags er på mange måter den nye normen, enten det er til forretninger eller fornøyelse.

Lik det eller ei – det ligger utrolig mye penger i videostrømming. Du skal lete godt for å finne en person under 30 år i dag som ikke har hørt om Twitch. Strømmeplattformen startet som en tjeneste der gamingnerdene kunne samles, chatte, og se på hverandre spille, men har utviklet seg til å bli en av vår tids største underholdningsmedium. I en periode hvor mange holder seg mer hjemme enn normalt, blir det naturlig å søke etter underholdning på nye måter, og det har tjenesten fått merke. Mange tror denne trenden vil fortsette å vokse, ettersom våre medievaner har endret seg, selv om vi eventuelt en dag skulle komme tilbake til slik det en gang var.

Det er på ingen måte bare Twitch som har skjønt hvor det bærer. Ledende selskaper som YouTube og Facebook vil også gjerne ha en bit av kaken, og har slengt seg på trenden med strømming, direktesendte konferanser og eventer. Sport, nyheter, konserter og liknende begivenheter er aldri mer enn et par tastetrykk unna, og dette har forandret hvordan vi konsumerer underholdning – det skal gå fort, være lett tilgjengelig, og framfor alt fungere plettfritt.

Digitale konferanser er mer enn underholdning

Det er lett å tenke at strømming og video først og fremst er til for underholdning, men dette er langt fra sannheten. Konferanser og eventer er tross alt den nye normen for flere enn bare den yngre garden, og det ligger mye penger i det – også for andre temaer enn gaming og avslapping. Først gikk papiravisene online i tekstbasert format, og nå har de flyttet seg over mot videokonferanser. Det dreier seg om digitale eventer som gjester betaler for å være med på, og inntektene ligger i millionklassen. Mange tror vi sakte, men sikkert forflytter oss mot det som har fått navnet «metaverse». Kort sagt at livene våre flyttes online. Det vil si en delt, digital verden, der mennesker kan samles og i stor grad leve livene sine på nettet. Til dette benyttes det en rekke teknologiske framskritt, som digital realitet, kunstig intelligens, håndfast utstyr som VR, med mer. Vi er ikke helt der ennå, men om den nåværende trenden fortsetter, kan det skje mye de neste 5-10 årene.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.