Color Line skal transportere containere på skip og tog gjennom Europa til og fra Oslo

color line

Color Line har etablert en nyskapende intermodal transportløsning med skip fra Oslo til Kiel og tog videre til Verona i Italia. Løsningen er både mer miljøvennlig og kostnads- og tidseffektiv sammenliknet med transport som benytter det europeiske motorveinettet.

I samarbeid med tyske Kombiverkehr har Color Line etablert en egen togrute mellom Kiel i Tyskland og Verona i Italia. Color Line kan også tilby plass på avganger med Kombiverkehr-tog til knutepunkter som Wien, Nürnberg, Köln, Duisburg, Ludwigshafen, München og Basel.

Les også:  Oppgraderer Steigentunnelen

Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Fra disse knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. 

Fjerner tungtransport fra veiene og kutter miljøutslipp
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. Ved å fjerne trailere fra vei bidrar de intermodale løsningene også til å avlaste veinettet med færre trailere og gir en reduksjon i utslipp av CO2

Les også:  LESERINNLEGG: Tør regjeringspartiene støtte egne valgløfter?

Fraktskipet M/S Color Carrier og de to cruiseskipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic kan samlet årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer i lengde en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. 

– Color Lines nye fraktrute som strekker seg fra Oslo til knutepunkter i Europa er innovasjon i praksis, og viser at transportsektoren tar miljøutfordringene på alvor, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Les også:  Enorm etterspørsel: Nå går startskuddet for ny kinesisk sjømat-rute

Å flytte frakt fra vei til sjø og bane er et viktig bidrag for å nå myndighetenes klimamål.

– Intermodale løsninger er en ny og spennende måte å tenke godstransport på. Resultatet er positivt for miljøet samtidig som bedriftene sparer tid og kostnader når de velger sjøen som transportåre kombinert med tog, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.