Circle K investerer stort i dyrevelferd

mat kjøtt

Circle K Norge har valgt å tilslutte seg til den anerkjente dyrevelferd-standarden European Chicken Commitment (ECC), og fjerner dermed turbokylling fra alle sine stasjoner. Beslutningen er en del av Circle Ks bærekrafts-strategi, og kommer etter dialog med dyrevernorganisasjonen Anima.

Circle K Norge med over 450 bensinstasjoner, er Norges største kjede innen servicehandel, og har nå valgt å tilslutte seg til dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment. Allerede innen første halvdel av 2022 vil standarden gjelde for alle produkter med kylling hos Circle K Norge.

– Med dette inntar Circle K et ambisiøst standpunkt som setter et nytt nivå for norsk kyllingvelferd, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Les også:  LESERINNLEGG: Skyt ikke en sangfugl!

Omstillingen er godt i gang, og allerede nå finner man kyllingprodukter hos Circle K Norge som har et meningsfylt løft i dyrevelferden. Helt konkret betyr det at kyllingene har mer plass å bevege seg på, og de vokser saktere.

– Hos Circle K stiller vi strenge krav til smak og kvalitet, – og nå styrker vi kravene til bærekraft i matvarene vi serverer. Som en del av dette øker vi nå fokus på dyrevelferd i våre kyllingprodukter. Vi er stolt over å kunne være med på å bidra til å sette en ny standard for dyrevelferd med European Chicken Commitment, forklarer Senior Manager Loyalty & Communication i Circle K Norge, Kjetil Foyn.

Les også:  Ny undersøkelse: For tidlig å friskmelde næringslivet

Sementerer en ny vei for norsk kyllingvelferd
Mange forbrukere har den oppfattelsen at dyrevelferden i Norge automatisk er høy, men hva mange ikke vet er at størstedelen av kyllingproduksjonen er av den meget kontroversielle Ross 308, også kjent under navnet turbokylling. Den vokser unaturlig raskt fra 50 g til over 2 kg på knappe 35 dager. Dette medfører betydelige velferdsproblemer som pusteproblemer, organsvikt, svekket immunforsvar og gangproblemer.

Les også:  Dye regler kan koste næringslivet 900 millioner kroner årlig

– Det er noe veldig fint med å se bedrifter ta sitt samfunnsansvar seriøst. Circle K har satt meningsfulle krav til kyllingvelferden, og det i en stor skala. Det fortjener ros. Ved å være en av de første til å ta steget og droppe turbokylling så er virksomheten med på å sementere et nytt nivå for norsk kyllingvelferd, forteller Fjeldberg.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.