Bruker dekk fra brukte plastflasker i Tour de France

continental

I årets Tour de France vil alle følgebiler være utstyrt med dekk som er laget av resirkulerte plastflasker. Årets ritt starter i danske København den 1. juli. 

Continental dekk er en av samarbeidspartnerne til Tour de France, og alle de offisielle følgebilene blir i år utstyrt med dekk med polyester hentet fra resirkulerte plastflasker, såkalt ContiRe.Tex-teknologi. 

Bærekraftige polyestergarn er hentet fra såkalte PET-flasker ved hjelp av en mekanisk prosess, og har blitt brukt i konstruksjonen av nye dekk. 

Sammen med samarbeidspartneren OTIZ, som er en fiberspesialist og tekstilprodusent, har Continental utviklet en spesiell teknologi for å resirkulere PET-flasker uten tidligere nødvendige kjemiske trinn. 

Les også:  Ola Solbakken signerer for Roma

Som en del av resirkuleringsprosessen blir flaskene først sortert, korker blir fjernet og til slutt mekanisk rengjort. Etter en mekanisk makulering smeltes så flaskene før de granuleres. Etter dette følger såkalt faststoffpolymerisering og en modifisert spinningsprosess. På den måten får Continental tak i polyestergarn på en langt mer miljøvennlig måte enn tidligere. 

Denne teknologien ble presentert så sent som i høst, og i sommerens sykkelritt er de i bruk i dekkene PremiumContact 6 og EcoContact 6 Q. 

– Vi støtter Tour de France sitt bærekraftsmål, og derfor var det en selvfølge for oss å bruke de nyeste, mest miljøvennlige og mest holdbare dekkene vi har i årets ritt, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen. 

Les også:  Ola Solbakken signerer for Roma

Teknologien som brukes heter ContiRe.Tex, og hvert dekk som Continental leverer til årets Tour inneholder polyester fra rundt 40 resirkulerte PET-flasker. 

-Vi er veldig stolte over å kunne introdusere ennå en holdbar løsning basert på denne teknologien. Vi bruker allerede denne teknologien i bilsportmesterskapet Extreme E, og kommer i løpet av kort tid til å sette slike dekk i serieproduksjon, forklarer Knudsen. 

Continental har som mål å bli den ledende dekkprodusenten når det kommer til økologisk og sosialt ansvar innen 2030. I 2050 ønsker Continental at 100% av materialene i dekkene skal være produsert bærekraftig, og at hele verdikjeden skal være helt klimanøytral. 

Les også:  Ola Solbakken signerer for Roma

Årets Tour de France er den 109. utgaven av det klassiske sykkelrittet, og alt starter i danske København den 1. juli. 21 etapper og nærmere 3300 kilometer senere avsluttes Touren i Paris. 176 ryttere fra 22 team skal gjennom blant annet seks fjelletapper, inkludert den legendarisk L’Alpe d’Huez, samt en 19 kilometer lang etappe på brostein. 

– Tour de France er spennende. Ikke bare på grunn av sykkelrittet, men også på grunn av påkjenningene på både sykkeldekk og dekk på følgebilene, avslutter Knudsen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.