BMW Concept i4 er en smakebit på den nye helelektriske BMW i4 som går i produksjon til neste år. Den romslige og praktiske Gran Coupe-modellen kombinerer elegant design og teknologiske finesser med ren elektrisk kjøreglede.
– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – som også er elektrisk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Serieproduksjonen av BMW i4 starter i 2021. Med konseptbilen BMW Concept i4 gis publikum et godt innblikk i hva som er i vente: En elegant Gran Coupe med fire dører, og et langt romsligere interiør enn hva bilens dynamiske proporsjoner antyder.
Eksteriørdesignen preges av skarpe og glatte linjer, og en rekke aerodynamiske elementer maksimerer bilens elektriske rekkevidde. Den spesielle fargen, Frozen Light Copper, er den samme som benyttes på BMW Vision iNEXT, studiemodellen til den helelektriske SUV-en som også går i produksjon i 2021.
Elegant og brukervennlig interiør
I BMW Concept i4 har man hatt som mål å redusere antall fysiske knapper rundt om på dashbordet og midtkonsollen. Derfor er nesten alle betjeningsfunksjonene lagt til i BMW Curved Display-skjermen, som strekker seg seg hele veien fra førersiden over til pasasjersiden.
Den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en skyvebryter som skyves opp og ned. Elementer som iDrive Controller-hjulet i midtkonsollen og seteminneknapper i dørene er laget i en lekker krystallglass-finish, et element man kjenner igjen fra luksusmodellene til BMW.
En rekke designelementer fra både eksteriøret og interiøret til konseptbilen vil bli finne i både BMW i4 og andre kommende elektriske modeller fra BMW.
Nytt operativsystem med nye høydepunkter
BMW Curved Display gir en smakebit av neste generasjons operativsystem, som introduseres i nye BMW-modeller fra 2021. Her kan man blant annet veksle mellom tre moduser for å utforske de forskjellige fasettene til ren elektrisk kjøreglede.
Den til tider slående visuelle differensieringen mellom de tre modusene, «Core», «Sport» og «Efficient», er synlig i alt fra hvordan brukeren opplever skjermen og grafikken, til hvordan interiøret blir presentert med forskjellig belysning rundt dashbordet og i dørene.
BMW har allerede i flere år også latt definerte håndbevegelser styre ulike funksjoner i infotainmentsystemet. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet kan endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet . Et kamera i cockpiten registerer gestikuleringen og infotainmentsystemet reagerer like raskt som om man skulle trykke på en fysisk knapp eller en pekeskjerm. I fremtidige modeller vil stadig nye funksjoner legges til for sømløs betjening.
Opp til 600 km rekkevidde
BMW i4 vil bygge på femte generasjon eDrive-teknologi fra BMW. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er helt nyutviklet, og gjør det mulig for BMW Group å ta et nytt og viktig skritt fremover med de elektriske drivlinjene.
Motoren genererer en maksimal effekt på 390 kW/530 hk, noe som tilsvarer V8-bensinmotoren som sitter i en rekke BMW-modeller. Batteripakken har en kapasitet på rundt 80 kWh, og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 600 km (WLTP). Sprinten fra 0-100 km/t vil gjøres unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t.
Teknologi under overflaten
Nyre-grillen i fronten på bilen er et kjent BMW-ikon i ny drakt. Den prominente, lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet, siden den ikke lenger har som mål om å kjøle ned en tradisjonell forbrenningsmotor. Nå er den nemlig hjemmet til et «intelligenspanel» som inneholder flere sensorer.
BMW Concept i4 har ikke bare en karakteristisk design, den har også fått sitt eget karakteristiske og unike lydbilde, komponert av ingen ringere enn Hans Zimmer. Sammen med BMWs egen lyddesigner har han skapt BMW IconicSounds Electric, som skal gi de elektriske bilene fra BMW en personlighet gjennom ulike lydbilder.
Serieproduksjon fra 2021
Serieproduksjonen av BMW i4 vil starte i 2021 på BMWs fabrikk i München, side om side med modeller med vanlige forbrenningsmotorer og en rekke plug-in hybrider.
Selskapet investerer til sammen rundt 200 millioner euro i fabrikken i München for å begynne serieproduksjon av BMW i4.
25 elektrifiserte modeller fra BMW Group i 2023
BMW i4 er bare én av de kommende ladbare modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene. I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem mot 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.
I 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT. Mer informasjon og detaljer om de kommende modellene vil slippes frem mot de ulike lanseringene.