Utslippene fra bilindustrien går i gal retning, ifølge en fersk rapport fra PA Consulting. Mange bilprodusenter risikerer rekordbøter fra EU når de strenge utslippskravene innføres i 2021.
– Deadline nærmer seg nå med stormskritt, men det som er oppsiktsvekkende er at utslippene for et flertall av bilprodusentene går i gal retning, og at de faktisk er lenger fra målet i år sammenlignet med i fjor. Selv om mange produsenter har lansert el-biler, har et økt salg av SUV-er bidratt til at de totale utslippene fra bilprodusenten har steget, forteller Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting.
Fra og med 2021 innfører EU strengere grenser for CO2-utslipp. Den nye grensen vil være på 95 gram CO2 per kilometer, som betyr at samtlige av de største europeiske bilprodusenter ikke når de gjennomsnittlige utslippsmålene.
– Foreløpig er det Toyota som ligger best an til å nå utslippsmålene, men vi estimerer at også de må belage seg på å betale bøter. BMW ligger an til å få 754 millioner euro i bøter, mens Volkswagen kan regne med svimlende 4504 millioner euro i bøter, ifølge våre beregninger, sier Maurud.
Totalt ligger de 13 største bilprodusentene an til å få samlede bøter på hele 14,5 milliarder euro.