– En tommelfingerregel er at det årlige vedlikeholdet koster en drøy tusenlapp per fot, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Normalt meldes det om lag 10.000 båtskader i året, men den varme sommeren i 2018 resulterte i nærmere 13.000 skader. Det viser tall fra hele forsikringsbransjen.
– Mange av fjorårets båtskader skyldtes at folk tok i bruk dårlige vedlikeholdte båter som tidligere ble stående på land om sommeren. Mange av disse havnet på bunnen av sjøen, sier Nielsen.
Blant forsikringskundene i SpareBank 1 og DNB ble det meldt over 1750 båtskader i 2018. Brorparten av disse kom i sommermånedene, og ga en økning på ca. 40 prosent fra tidligere somre.
– Vi ser spesielt en økning i antall båter som synker. Disse båtene er ofte i dårlig forfatning, sier Nielsen.
Lensesystemene i båtene går gjerne tett og det skyldes som regel manglende vedlikehold. Båtene har kanskje stått på land i flere sesonger og folk tror at båten holder seg like fin. Slik er det dessverre ikke.
– Vi anbefaler å gjennomfører service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år, uavhengig av om båten er i bruk eller ikke, sier skadeforebyggeren.
Grunnen til at båter synker er ikke bare manglende vedlikehold, men også manglende aktivt tilsyn over tid.
– Det er ikke nok å se at båten ligger på vannet. Vi anbefaler båteierne at de sjekker båten sin nøye for vann og annet som kan påvirke at lensesystemer kan gå tett, sier Nielsen.