Telia Norge har i forbindelse med koronautbruddet i Norge opplevd en sterk økning i bruk av BankID på mobil-tjenesten blant selskapets kunder.
Det har dessverre ført til kapasitetsutfordringer hos Telias leverandør som gjør at BankID på mobil til tider har vært ustabil. Med utsendelsen av skattemeldinger fra 18. mars kan det forekomme ytterligere ustabilitet i tjenesten.
– Vi beklager på det sterkeste at våre kunder har hatt utfordringer med BankID på mobil de siste dagene, og vi har jobbet på spreng sammen med vår leverandør med å øke kapasiteten. Fra 18. mars kommer årets skattemelding og i den forbindelse ber vi om litt tålmodighet selv om vi har tatt grep for at BankID skal kunne tåle trykket. Husk at du alltid kan bruke kodebrikken for å logge inn, sier Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge.
Årets skattemelding vil sendes ut i puljer fra 18. mars, og det er viktig å merke seg at du vil først kunne få se skattemeldingen etter at du har mottatt melding fra Skatteetaten på e-post eller SMS. Vent derfor med å logge inn inntil du har fått beskjed fra Skatteetaten, så skaper du ikke unødvendig kø i systemet.
OneCall- og MyCall-kunder er ikke berørt av ustabiliteten med BankID på mobil-tjenesten.
Utfordringene med BankID på mobil er ikke knyttet til selskapets ekomnett. Telia har siden koronautbruddet kontinuerlig overvåket nettet og innført flere tiltak for at nettet skal være robust. Det har bidratt til at det ikke har vært noen større kapasitetsutfordringer, på tross av kraftig økning i bruk av tele og data, noe som har vært helt avgjørende for at samfunnet skal holde hjulene i gang. Selskapet er også godt bemannet til å håndtere eventuelle utfordringer som måtte oppstå i nettet.