Elbilsalget har bremset i høst, og november var igjen en dårlig måned. – Det er en avventende holdning nå på tampen av året, men neste år vil det ta seg opp igjen. Mange bilkjøpere venter på alle de nye elbilmodellene som kommer i 2020, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det ble bare solgt 3697 nye elbiler i november, det er 28 prosent færre sammenliknet med november i fjor.
– Bremsen i elbilsalget tyder på at folk sitter på gjerdet og venter på neste års spennende elbilnyheter, sier Nils Sødal. – Vi ser dette skjer samtidig med et svakt fall i hele nybilsalget, ikke bare for elbiler, fortsetter han.
Elbilen utgjorde 37 prosent av alle nye biler i november, det er ned fire prosentpoeng fra i fjor. Til tross for nedgang i elbilsalget de siste månedene, er det ingen grunn til å tro at dette er en vedvarende nedgang. 2019 blir totalt sett et rekordår der det ligger an til at 43 prosent av nye biler er elbiler. Og neste år kommer det et tyvetalls nye elbilmodeller.
– Fortsetter den utviklingen som har vært de siste årene, kommer elbilen til å passere 50 prosent markedsandel av alle nye biler i løpet av 2020, sier Nils Sødal. – I tillegg kan de nye elbilmodellene gjøre at utviklingen går enda raskere, fortsetter han.
Allerede nå henger ikke ladeinfrastrukturen med på utviklingen. Stadig flere opplever utfordringer med å få ladet elbilen sin. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at antall ladepunkter per elbil blir færre og færre. Hvis ingenting skjer, vil dette forverres i 2020 når vi får mange nye elbilister.
– Et godt ladenettverk er den beste medisinen mot rekkeviddeangst, og derfor burde ladenettverket vært viet mer politisk oppmerksomhet, sier Sødal. – Det er et politisk mål å kun selge nye elbiler fra 2025. Men det viktige spørsmålet om lading har regjeringen overlatt til markedet, som åpenbart ikke leverer godt nok, avslutter NAF-rådgiveren.