Audi RS Q8 blir med sin 4-liters biturbo V8-motor med 600 hestekrefter noe av det aller råeste på norske veier i 2020, med ny rekord rundt Nürburgring er den også verdens raskeste SUV.
Audis kraftige SUV, og det nye overhodet i Audis SUV-familie, RS Q8 er nå lansert. Den kombinerer rå kraft og egenskapene fra en SUV, med kjøreopplevelsene til en RS-modell. Coupé-linjene, fronten og en markant hekk bidrar til et mer enn potent designuttrykk som gjør at RS Q8 tydelig markerer seg på veien.
I løpet av første kvartal 2020 blir RS Q8 tilgjengelig i det norske markedet. Norske priser er ikke klare ennå.
– Satsingen vår på elektriske biler skyter fart, men parallelt satses det stort også på Audi Sport. RS-historien skriver seg 25 år tilbake, og dette er første gang man kombinerer RS-merkevaren med en fullblods SUV i det store segmentet. RS Q8 blir åpenbart spydspissen for RS-modellene våre, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Audi RS Q8 er nå verdens raskeste SUV på Nürburgring, etter en testtur på den legendariske banen nylig.
RS Q8s kraftige bensinmotor gjør unna 0-100 km på bare 3,8 sekunder. Dreiemomentet er på hele 800 Nm mellom 2200 og 4500 omdreininger. Den turboladede motoren med direkte bensininnsprøyting gjør altså unna 0-100 km på 3,8 sekunder og 0-200 på bare 13,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, noe som kan økes til 305 km/t med et oppsett tilgjengelig i en egen pakke. Lydbildet i en RS-modell skal være noe helt eget, og med RS Q8 kan føreren selv påvirke motorlyden via Audis Drive select-system.
Motoren i bilen kombinerer rå kraft og dynamiske kjøreopplevelser med effektivitet. RS Q8 er utstyrt med Audis mildhybrid-system, tuftet på et 48-voltsbatteri som kan redusere utslipp og gjøre bilen mer effektiv. Systemet regenerer ved nedbremsing og systemet bidrar dessuten til at motorkraften kan skrus av i inntil 40 sekunder i kjøresituasjoner hvor den ikke er påkrevd. Mildhybrid-systemet er også koblet sammen med kamerasensorene, slik at motoren automatisk starter opp når den fanger opp at bilen foran øker hastigheten.
Mildhybrid-systemet i RS Q8 bidrar til økt kjørekomfort og et potensial for å redusere drivstofforbruket. Motoren har dessuten et system som gjør at fire av sylindrene kan kobles ut under kjøring hvor de ikke har effekt. RS Q8 er videre utstyrt med et permanent quattro-system for firehjulsdrift, med en 40:60-fordeling mellom front- og bakakselen. Så vektes denne fordelingen utfra kjørebehov og -situasjon. Adaptiv luftfjæring er standard på bilen, og fjæringen kan stilles inn tilpasset alt fra full komfort til ekstremt dynamisk kjøring.
De kraftige hjulbuene på bilen gjør bilen enda litt bredere enn Audi Q8, samtidig som det gjør bilens utseende mer dynamisk. Det samme bidrar den kraftige fronten og de store luftinntakene til. Bagasjeromsplassen i RS Q8 blir hele 1755 liter når de tre baksetene slås ned.
– RS Q8 er noe av det aller heftigste fra Audi, noensinne. Samtidig er bilen effektiv og komfortabel for bruk i hverdagen, med elementer som firehjulsstyring som gjør den store bilen lettkjørt også i trange situasjoner. Dette er en luksusbil med ekstreme egenskaper, i tillegg til at den gjør hverdagskjøringen praktisk og behagelig, sier Sinervo.
RS Q8 leveres med 22-tommersfelger som standard, og kan også leveres med 23-tommersfelger eksklusivt designet for denne modellen. Interiøret i bilen er et rent design, med flere RS-detaljer og stort rom for personlig tilpassing. Sentralt i cockpiten står MMI touch-displayet.
Audi satser tungt på rekken av RS-modeller. Nylig åpnet Audi Norge for bestilling av helt nye RS 6, utstyrt med en fireliters TFSI twinturbo-motor med 600 hk som gjør unna 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Startprisen i Norge for RS 6 er på kroner 1.658.100,- (inkludert frakt og levering Oslo). Denne er det allerede solgt flere eksemplarer av i Norge. Det er også åpnet for bestilling av nye RS Q3, med en startpris på kroner 958.500,- (inkludert frakt og levering Oslo). Etter hvert åpnes det for bestillinger av nye Audi RS 7, en oppdatert utgave av RS 4 og altså RS Q8.
RS Q8 ankommer det norske markedet første i kvartal 2020.