Årsoppgjør: – «Verstingene» taper flere hundre tusen

kalkulator

Det kan koste bedriften dyrt å være sent ute med årsoppgjøret. Koordinator Elise Redse Bratfos ved INTUNOR Services forteller at det er mye å spare på å være proaktiv og behjelpelig i prosessen med å ferdigstille regnskapet.

Én gang i året må norske bedrifter levere et komplett årsregnskap til myndighetene. Formålet er å formidle nyttig informasjon om virksomhetens økonomiske utvikling og finansielle stilling.

Dersom bedriften er tidlig ute med å levere nødvendig dokumentasjon til regnskapsføreren, er prosessen kjapp og rimelig. Men, «rotete» bedrifter kan tape stort på manglende kontroll.

Les også:  Enorm etterspørsel: Nå går startskuddet for ny kinesisk sjømat-rute

– I tilfeller hvor regnskapsføreren må mase om dokumentasjon, blir dyrebar tid kastet bort på «ingenting». I tillegg straffer myndighetene sen levering med inntil 57.500 kroner i gebyr pr. oppgave, sier årsoppgjørskoordinator Elise Redse Bratfos i INTUNOR Services.

– Dermed beløper det samlede tapet seg fort til flere hundre tusen for små og mellomstore bedrifter. Det kan bety starten på slutten, fortsetter hun.

Den første fristen bedriftene må forholde seg til er 31. januar. Da skal aksjonærregisteroppgaven leveres.

Les også:  Enorm etterspørsel: Nå går startskuddet for ny kinesisk sjømat-rute

Regnskapssjefen opplever at bedrifter som er raskt ute med å ferdigstille årsregnskapet ofte gjør det bedre driftsmessig.

– Det sier seg selv at bedrifter som kaster bort ressurser på bøter, økonomikonsulenter, og revisorer har mindre ressurser til å investere i egen virksomhet.

– Jeg ser også at de som er tidlig ute med å ferdigstille regnskapet har en tendens til å tjene mer penger på driften. Det skyldes nok at de har mer tid til å stake ut kursen for hvor selskapet skal i tiden som kommer fremfor å fokusere på fortiden.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.