
Kun få dager inn i oktober var flere Coop-butikker utsolgt for årets designsløyfe. Så langt har forbrukersamvirket solgt over 30 000 sløyfer i den rosa måneden.
– Det har vært en vanvittig pågang. Coop har vært partner til Kreftforeningen siden 2006 og salget av årets sløyfe ligger an til å bli rekordhøyt, sier Carina Hansen, sponsoransvarlig for kultur og omtanke i Coop Norge.
Årets designsløyfe er designet av Pearl Octopuss.y og finnes ved kassene i alle Coops dagligvarebutikker. Allerede etter et par dager ble sløyfen utsolgt i flere butikker.
– Designsløyfen er meget populær, og den enorme interessen tyder på at årets design har slått godt an blant folk. Hittil i oktober har Coop solgt over 30 000 Rosa sløyfer, til sammenligning solgte vi 35 000 sløyfer i hele oktober i fjor. Selv om noen butikker raskt ble tomme for årets sløyfe, er det fortsatt mange butikker som har sløyfer igjen til salgs, sier Hansen.
Salget av den rosa sløyfen går uavkortet til Rosa sløyfe-aksjonen.
Utover salget av den rosa sløyfen, gjør Coop flere tiltak for å rette oppmerksomheten til kundene mot den viktige brystkreftsaken. Et av tiltakene er at butikkmedarbeidere har klistret aksjonens hovedbudskap på tusenvis av avokadoer og mangoer: Klem heller på puppene dine!
– Kreft er dessverre en sykdom de fleste av oss vil møte i løpet av livet. Dette gjør kreftsaken til en av våre viktigste kampsaker. Vi håper at vår enkle påminnelse i frukt- og grøntavdelingen om at du heller bør klemme på brystene dine enn på avokadoene og mangoene, kan bidra til å redde liv. Når du vet hvordan de er til vanlig, er det enklere å oppdage endringer, sier Hansen.
Hos alle Obs-, Coop Prix-, Coop Mega-, Coop Marked- og Matkroken-butikker kan du finne avokadoer og mangoer med det viktige budskapet klistret på.
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, roser tiltaket.
– Vi setter pris på at Coop minner kvinner om å følge med på brystene sine. Dersom du oppdager endringer som ikke går over, bør du kontakte legen din, sier Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.
– Langt flere overlever brystkreft enn tidligere, og det er mye takket være forskning. Utviklingen gir håp for fremtiden, men vi er ikke i mål. Mer forskning vil bidra til at de som rammes lever lenger og med bedre livskvalitet, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Astrid Langeby Kolbekk.