Vinnerne Egil Weider Hartberg og Vegard Meland fra Senter for livslang læring (SELL) ved Høgskolen i Innlandet er ildsjelene bak et innovativt prosjekt; et nettkurs hvor alle lærerne på skolen lærer sammen. Lærerne slipper å reise vekk på kurs, og de slipper å hyre inn vikarer.
Dette brakte innovatørene helt til topps i kampen om tittelen «Årets nettpedagog 2018» som deles ut av Fleksibel utdanning Norge.
Det nye er ikke at kurset er på nett. Det nye er at Hartberg og Meland har laget selve kurset, med innhold, struktur, arbeidsformer og veiledning for skoleledere, slik at rektorene på den enkelte skole kan sette rammene og den pedagogiske sammenhengen.
På den måten kan alle lærerne øke kompetansen sammen, på egen arbeidsplass, uten å måtte reise bort på kurs, noe som ellers er vanskelig å få til på en skole. Kurset heter «SkoleVFL» i faget «Vurdering for læring». Så langt har over 25.000 lærere ved 670 av landets skoler deltatt på kurset som startet i 2015.
Hvordan har det virket til nå? Deltager-undersøkelsen har vært overveiende positiv. Et sitat som fanger opp essensen i denne nye kursformen, er følgende fra en av de spurte deltagerne:
– Jeg ville absolutt anbefale denne måten å få til kompetanseheving i hele kollegiet samtidig. Vi får et felles ståsted og en felles forståelse. Vi snakker samme «språk» når vi jobber med VFL og skoleutvikling. Spesielt vi som sitter i utkantene og ikke har like stor tilgang på ulike typer kursing og utdanning som de som bor mer sentralt, har stor nytte av denne måten å drive kompetanseheving på.
De kaller det en organisasjons-MOOC. MOOC står for Massive Open Online Course, nettkurs som er skalerbart for svært store grupper. I en organisjons-MOOC lærer deltakerne sammen i stedet for hver for seg. Nettkurset er 100% nettbasert, og det er brukt ulike virkemidler for å stimulere til studentaktivitet. Utvikling og drift av kurset er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Prisen «Årets nettpedagog» blir overrakt på konferansen FuNKon18 i regi av Fleksibel utdanning Norge. Prisen er ny av året og deles ut til pedagoger som bidrar kvalitet i læring. Prisen er på 10 000 kroner og går til utdanningsformål. Juryen har vært Fleksibel utdanning Norges Kvalitetsutvalg, en ekspertgruppe på kvalitet i nettbasert læring bestående av representanter for, nettskoler, fagskoler, universitet- og høgskoler, samt NOKUT.