Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt blant unge

Arctic Race of Norway

En undersøkelse viser at så mange som 68 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år mener at sykkelrittet Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt å besøke eller bo i. Det er gledelig lesning for daglig leder for sykkelrittet, Knut-Eirik Dybdal.

– De unge er fremtida, og vi vet at det er sterk konkurranse om både kloke hoder og flinke hender. Det er derfor flott å se at spesielt unge folk mener at vi bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt, sier Dybdal.

En ringvirkningsanalyse som er utarbeidet for 2022-utgaven av sykkelrittet, viser at arrangementet skapte ringvirkninger for nesten 140 millioner kroner i Nordland og Trøndelag. Dybdal legger likevel vekt på effektene som ikke kan måles i kroner og øre. For undersøkelsen viser også at sykkelrittet har betydning for samhørighet og tilhørighet, og bidrar til å skape stolthet i lokalsamfunnene. Han er glad for at så mange utnytter kraften i sykkelrittet til å skape verdier for sine lokalsamfunn, og å gjøre Nord-Norge mer attraktivt.

Les også:  Glimt henter inn 16-årig keeper fra Rana FK

– Vi har fra starten av hatt et mål om være mer enn et sykkelritt. Vi ønsker å være et verktøy for positiv utvikling i nord, og for markedsføring av Norge i utlandet. Vi hadde aldri vært der vi er i dag om ikke kommuner, næringsliv, frivillige organisasjoner og folk, hadde samarbeidet om å skape noe sammen Da er det ekstra gledelig å se at samarbeidet gir resultater, sier Dybdal.

Les også:  Snøskredfaren i Nord-Norge øker

Arctic Race of Norway har fått utarbeidet ringvirkningsanalyser annet hvert år for å kunne dokumentere resultatene av arbeidet som legges ned av de mange som er involvert. Siden første utgave i 2013 har analysene vist direkte og indirekte økonomiske effekter på rundt 800 millioner kroner. I tillegg har Nielsen Sport, som beregner reklameverdien av TV-bilder, anslått en samlet markedsføringsverdi av TV-bildene ut i verden på rundt 2 milliarder kroner.

Les også:  Gullballen 2022 til Haaland og Reiten

– I fjor satte vi ny rekord, med direktesending av sykkelrittet i 189 land. Dermed fikk TV-seere over hele verden direkte tilgang på TV-bilder av vakker natur og herlig folkeliv. Det gjorde også at vi satte ny rekord for markedsføringsverdi. Nielsen Sport anslo verdien av TV-bildene i 2022 til 330 millioner kroner. Forhåpentligvis bidrar det til at enda flere finner veien til oss i nord, slik at vi også får ringvirkninger på lengre sikt, sier Dybdal.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.