Åpenhet og respekt bidrar til psykologisk trygghet på jobb

kontor internett

– Psykologisk trygghet er det viktigste kjennetegnet på et godt arbeidsmiljø, sier Joy Buikema Fjærtoft, organisasjonspsykolog og prosjektleder i Helsedirektoratet.

Psykologisk trygghet handler om å ha en kultur hvor man opplever at man kan komme med forslag og spørre om hjelp eller innrømme feil. Uten at det gir negative konsekvenser.

– I virksomheter med høy grad av psykologisk trygghet er det enklere å få løftet forslag, meninger og kritikk frem i lyset. Slik kan man gjøre endringer og justeringer i tidlig i prosesser, sier Karin Scheel, seniorrådgiver i Arbeidstilsynet.

Les også:  YS krever trygghet for alle som er pålagt øvelser

Om vi opplever trygghet nok til å komme med ideer, utfordre beslutninger og stille spørsmål, så vil vi kunne komme fram til bedre løsninger. En kultur preget av åpenhet og respekt er viktig for å skape et lærende arbeidsmiljø. I et lærende arbeidsmiljø lærer man av egne og andres feil og alle gode ideer til forbedringer kommer frem.

– Psykologisk trygghet fremmer engasjement, trivsel og god helse, og gir gode forhold for ansatte. Det påvirker også resultatet til virksomhetene, sier Fjærtoft.

Les også:  Brems i arbeidsmarkedet: Bemanningsboosten er over

Et stort hinder for å skape trygghet er mobbing, trakassering og annen uakseptabel oppførsel.

– Ugrei oppførsel, som kvasse kommentarer, latterliggjøring, nedlatenhet, skaper utrygghet. Studier har vist at denne type oppførsel har alvorlige konsekvenser for samarbeid, psykisk helse, sykefravær og turnover. Også for pasientsikkerhet som jeg jobber mest med, sier Fjærtoft.

– Arbeidsgiver må jobbe systematisk for å forebygge ugrei oppførsel og ha gode rutiner for oppfølging av mobbing og trakassering, sier Scheel.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.