Aldri tidligere har det vært så få ulykker med russebiler og -busser. Flere og flere russ velger dessuten bort å være med på kjøretøy.
I fjor ble det registert rekordlave 41 ulykker med russekjøretøyer, mot 50 året før. Det viser skadestatistikk fra forsikringsselskapet If.
På begynnelsen av 2000-tallet var det til sammenligning i gjennomsnitt over 150 ulykker med russebiler og russebusser før 17. mai hvert år. I 2004 var det en ulykkestopp på 174 ulykker.
– Nedgangen i antallet ulykker de siste årene skyldes særlig at russen er blitt mer opptatt av tryggheten i bil og på buss selv, og at politiet og trafikkstasjonene til Statens vegvesen har gjort et godt forebyggende arbeid, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.
En stigende trend er at det er blitt en stor andel såkalte vandreruss mange steder, altså russ som verken er med på bil eller buss.
– I Asker og Bærum – et område mange nok forbinder med bussruss – er antallet russebusser mer enn halvert på ti år. Vi registrerer imidlertid at de siste årene har det dukket opp russebusser mange steder rundt om i landet – i områder, tettsteder og byer som tidligere bare hadde tradisjon for russebiler, sier Clementz.
I hele Norge er det langt færre russekjøretøyer på veiene enn for ti år siden. Siden 2009 har antallet russebiler og -busser gått ned til det halve, ifølge If. På landsbasis er den forholdsvise nedgangen langt større i russebiler enn i russebusser.