I en ny undersøkelse svarer annenhver nordmann at de kun flyr når det er absolutt nødvendig, og nesten halvparten kan tenke seg å betale mer for en flybillett med et flyselskap som investerer i redusert miljøpåvirkning. Dette viser flyselskapet KLMs årlige bærekraftundersøkelse, som kartlegger skandinavers holdninger til fly og bærekraft.
Dette er tredje året på rad at KLM gjennomfører sin skandinaviske bærekraftsundersøkelse. I løpet av disse årene har bærekraft innenfor luftfart og transport blitt et stadig mer diskutert tema.
Årets undersøkelse viser også at så mange som 82 prosent kan forestille seg å velge å fly med et flyselskap som investerer i redusert miljøpåvirkning, og 42 prosent av disse svarer «ja» på spørsmål om de ville betalt mer for en flybillett fra et slikt flyselskap.
– Dette viser at våre kunder er både oppleste på, og interessert i, luftfartens utfordringer i dag. Som et globalt flyselskap er KLM dedikert til å finne løsninger for en mer bærekraftig flytur. Økt tilgang til biodrivstoff i Norden er et av mange tiltak vi jobber for, sier Paul Terstegge, nord-Europeisk sjef for Air France-KLM.
De med størst sannsynlighet for å velge et flyselskap som investerer i redusert miljøpåvirkning er 18-29 åringene (41 prosent), men de er ikke like villige til å betale en høyere pris for flybilletten. I stedet er det i aldersgruppen 30-49 år som er mest villige til å betale mer for en billett med et grønnere flyselskap. Hver annen respondent i alderen 30-49 kan forestille seg å betale mer, mens tallet for den yngste gruppen er 35 prosent.