Andreas fra Bodø er Nordlands hyggeligste kunde

pressenytt

1 av 2 nordlendinger har vært vitne til situasjoner der serviceansatte blir trakassert av kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine 16 betjente stasjoner i Nordland – og kårer samtidig fylkets hyggeligste kunde. 

– Andreas er alltid blid, hyggelig og hjelpsom, og sprer glede både blant våre ansatte og kundene på stasjonen. En skikkelig blidfis som gjerne holder døra eller hjelper oss med julepynting, beskriver stasjonsleder Johan Marius Kokaas på Circle K Olav V’s gate i Bodø.

Nå får Andreas Haukland blomster og en gravert kopp som beviser at han er Nordlands hyggeligste kunde. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Nordland nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».

– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.

Les også:  Omstridt bok «nedlatende» presentert: Nå legger Norli seg flat

I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer halvparten av respondentene fra Nordland at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 1 av 3 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.

Johan Marius Kokaas, som driver to stasjoner i Bodø, bekrefter at sjikanerende og truende kunder kan være et problem også på hans stasjoner.

– De aller fleste kundene er snille og hyggelige, men du har alltid noen som ikke kan oppføre seg. Jeg er glad for at Circle K setter søkelyset på dette, og håper det fører til at enkelte tenker seg om, sier Kokaas.

«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»

Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb. 

Les også:  Vinterferie: Her sjekker du om det er glatt før du kjører

– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.

Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere. 

– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland. 

I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen. 

– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland. 

Les også:  Omstridt bok «nedlatende» presentert: Nå legger Norli seg flat

Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.

I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Nordland er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 20 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer. 

– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, sier Nina Sandsbråten i Circle K.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.