Leserne av verdens største reiselivsmagasin har talt: Amerikalinjen er Nord-Europas beste hotell.
I dag slapp Condé Nast Traveler resultatene av sin årlige hotellundersøkelse. Rekordhøye 600.000 reisende har gitt sine stemmer i årets Readers’ Choice Awards, og resultatene er mildt sagt eventyrlige sett med norske øyne.
Amerikalinjen dundrer nemlig inn på førsteplass i kategorien Nord-Europas beste hotell, og på fjerdeplass i hele Europa. Det som gjør resultatet ekstra oppsiktsvekkende er at hotellet åpnet i mars i år. Likevel har det norske hotellet, med amerikanske aner, blitt en stjerne på det europeiske hotellkartet.
Da er det ikke så rart at Petter A. Stordalen, eier av Nordic Hotels & Resorts, for en gangs skyld nesten blir tom for ord, når han skal beskrive hvor stolt han er av teamet på Amerikalinjen.
– De har klart det som skulle være umulig. Condé Nast Traveler er verdens mest prestisjefylte hotellkåring og norske Amerikalinjen kaprer førsteplassen i Nord Europa i løpet av sitt første år. Det er rett og slett ufattelig imponerende, og det beviser at man kan oppnå de mest utrolige ting hvis man tør å sette seg hårete mål. Jeg er vanvittig stolt av teamet på hotellet. De har klart å skape unike gjesteopplevelser for sine besøkende og nå har internasjonale gjester stemt dem frem som nummer én i Nord Europa. Jeg bøyer meg i støvet, sier Stordalen.
De gode nyhetene mottas også med jubel i det historiske bygget på Jernbanetorget i Oslo. Hotelldirektør Wilhelm Hartwig sier det er en enorm anerkjennelse å gå til topps i en slik kåring.
– Med Amerikalinjen har vi drømt om å skape et emosjonelt krafthus – et opplevelseshus for mennesker i alle aldre og fra alle kulturer. At Condé Nast Traveler sine lesere nå har stemt oss frem til det beste hotellet i Nord-Europa og det fjerde beste hotellet i Europa, er en enorm anerkjennelse for teamet. Dette er en pris for alle de modige menneskene som har jobbet med prosjektet frem til åpning, og alle de fantastiske serviceheltene som jobber på hotell- og restauranthuset Amerikalinjen i dag. Det vanskelig å beskrive med ord hva dette betyr for oss som team. I dag er vi mest av alt ekstremt stolte og beæret over utmerkelsene vi har fått, sier Hartwig stolt.
I kategorien Nord Europa troner altså det norske boutique-hotellet med 122 rom helt på toppen, foran et eksklusivt femstjernershotell som Hotel Astoria i St. Petersburg og sitt eget søsterhotell i København, Skt. Petri, også de en del av Nordic Hotels & Resort. Det velkjente København-hotellet Hotel d´Angleterre havner for øvrig på fjerdeplass.
I kategorien Europa er det kun de sveitsiske femstjernershotellene Baur au Lac og Beau-Rivage Palace, samt det sør-italienske super-luksushotellet Monastero Santa Rosa Hotel & Spa, som er foran Amerikalinjen.
Kommersiell direktør ved Amerikalinjen, Martin Andersen, sier resultatet inspirerer til å ta enda større markedsandeler internasjonalt.
– At leserne av Condé Nast har rangert oss som nummer én i Nord- Europa setter oss for alvor på det internasjonale hotellkartet, og med sterke besøkstall fra land som USA, Australia og Brasil i åpningsåret, ser vi frem til å ta enda større andeler av det internasjonale markedet i 2020. Ansatte fra alle verdenshjørner har vært med å bidra til en varm og raus gjestereise, som har vært grunnsteinen i vårt brand helt fra begynnelsen. Det handler om å være en del av historien
Hovedkvarteret til Den norske Amerikalinje stod ferdig i 1919. Herfra ble reisen over Atlanterhavet planlagt for tusenvis av nordmenn. De var spente og forventningsfulle, de drømte om mulighetenes land.
Hundre år senere blåste Amerikalinjen igjen liv i drømmene. Det ble børstet støv av stoler og lampetter, glassene ble fylt, og den en gang så ikoniske bygningen ble forvandlet til et personlig boutique-hotell, et startpunkt for nye oppdagelser. Den unike kombinasjonen mellom Amerikalinjens levende historie, kledd i en moderne reiseopplevelse tilpasset gjestenes behov, har virkelig slått an hos Condé Nast-leserne.
The Condé Nast Traveler Readers’ Choice Awards er både den lengstlevende kåringen og mest prestisjetunge anerkjennelsen av kvalitet som eksisterer i reiselivsbransjen. Listene Condé Nast utarbeider hvert år er kjent som «det beste av det beste i reiselivet».