
Sommeren er gjerne høysesong for små og store oppussingsprosjekter, med den kommer gjerne useriøse aktører kamuflert som seriøse og håndverkere med forlokkende tilbud på døra. Nå advarer a-krimsenteret i Nordland publikum mot å havne i håndverkerfella.
Selv om de fleste virksomhetene i bygg og anleggsbransjen i Nordland er seriøse aktører, preges deler av bransjen av arbeidslivskriminalitet. De siste årene har a-krimsenteret i Nordland kontrollert flere virksomheter og avdekket graverende lovbrudd.
– Useriøse aktører skyr ofte ingen midler for å komme i posisjon til å selge sine tjenester. Dessverre vet vi av erfaring at nordlendinger både får tilbud og blir offer for useriøse aktører, i mange av disse sakene er det forbruker selv som blir sittende med svarteper i etterkant, sier Kurt Kolvereid Jacobsen, leder for a-krimsenteret i Nordland.
I jakten på profitt legger de useriøse aktørene ned mye tid og krefter på å fremstå seriøse utad mot kunder. A-krimsenteret erfarer at jaget etter fortjeneste ofte går på bekostning av kvalitet, forsvarlig arbeidsmiljø og i noen tilfeller utnyttelse.
Ifølge Jacobsen er det ikke åpenbart at arbeidslivskriminalitet foregår, derfor oppfordrer han til grundig sjekk av virksomheten – i god tid før avtale signeres. Kunstig lave priser gjerne er et faresignal, men det ikke nok å bare se på pris for å vurdere om bedriften følger spillereglene.
– Vi ser at det i privatmarkedet finnes aktører som reklamerer med at de tar oppdrag nærmest på dagen, samtidig har ikke bedriften registrerte ansatte – da kan man jo spørre seg hvem som faktisk skal utføre jobben, og hvilken kompetanse og vilkår de har, sier Jacobsen.
Han mener mange forbrukere tar for lett på å undersøke de virksomhetene de inviterer inn i hus og hjem.
– Går du med oppussings- eller byggeplaner, har du et ansvar for å sikre at du handler med seriøse aktører. Som et minimum anbefales oppslag i Brønnøysundregistrene. Be gjerne om referanser, få et skriftlig tilbud på arbeidet – og innhent gjerne flere tilbud for best mulig sammenligningsgrunnlag før du bestemmer deg, råder Jacobsen.
Den samme bekymringen har også Fair Play bygg Nordland beskrevet i en kronikk tidligere i år. Der peker de blant annet på at flere useriøse får oppdrag, noe som ofte ender i tragedie både for kunder og sårbare arbeidstakere.
– Vi ser absolutt de samme utfordringene. Det er ofte kunden som sitter igjen med uferdig arbeid som stopper opp midt i prosessen, håndverksarbeid som ikke holder mål, der vedkommende som er satt i arbeid ikke innehar har nødvendige kvalifikasjoner eller kompetanse for oppdraget, meddeler Jacobsen.
I fjor var også første gang på lenge at oppsøkende håndverkere dukket opp i Nordland. Disse useriøse håndverkerne tilbyr sine tjenester på døra eller annonserer gjerne via flygeblader i postkassa. Hittil har vi ikke opplysninger om at de er ankommet Nordland enda, men det er sannsynligvis et spørsmål om tid, sier Jacobsen.
Ønsker tips
Observerer du oppsøkende håndverkere i ditt nabolag, ønsker a-krimsenteret tips om dette. Du kan tipse via etatenes nettsider.
Tips til forbrukere: hva du bør gjøre før du velger håndverker:
- Velg seriøse virksomheter. Ta en grundig sjekk av bakgrunnen til dem som skal jobbe hos deg.
- Sjekk om virksomheten er registrert i merverdiavgiftsregisteret
- Få et skriftlig tilbud på arbeidet som skal utføres, og avtal på forhånd til hvilken pris. Da står du sterkere i reklamasjons- og klagesaker
- Be om og sjekk gjerne referanser fra andre som har brukt virksomheten
- Be om faktura slik at du har en bekreftelse på hva du betaler for
- Betal via bank. Når man betaler for tjenester via bank, blir det vanskeligere å unndra skatter og avgifter
- Sjekk at arbeidstakere bærer HMS-kort
På www.handlehvitt.no finner du nyttige tips til hva du som forbruker kan se etter før du inngår avtale. Du finner også gode råd og en veileder for hvordan velge håndverker på skatteetaten.no/tettpa