MS «Salten» har i dag en høy, aktiv og allsidig bruk som kommer både byens befolkning og tilreisende til gode. Det er nå behov for arbeid på dekk, og kulturminnefondet ønsker å bidra – for tredje gang.
Fartøyet er definert bevaringsverdig. Riksantikvaren har uttalt at skipet har en unik verdi, og har karakterisert skipet som «et nasjonalt klenodium».
Etter at Stiftelsen overtok skipet i 2024 har det gjennomgått omfattende reparasjoner og vedlikehold.
Dugnadsinnsatsen har vært høy og de har lagt ned mye og godt arbeid i å sette fartøyet i stand.
MS «Salten» ble bygd ved Torsvik verksted i 1953 og er en viktig del av Nordlands kysthistorie. Skipet er det største av kun fire vernede stålskip i Nordland.
Det gikk i rute mellom Mosjøen, Bodø og Narvik i påvente av at jernbanen skulle bygges ferdig. I sommerhalvåret ble ruten forlenget til Nordkapp, og MS «Salten» fungerte også som avlastingsskip for Hurtigruten ved behov.
Skipet benyttes til utleie og som hotellskip i forbindelse med arrangementer. Matroslærlinger fra videregående skole og Kystvakta tar også sine fagprøver ombord. I tillegg stilles skipet til disposisjon for elever i maritime fag som har praksis en dag i
uka.
– Vi verdsetter også høyt at skipet har funksjon som åpen kafé for både byens befolkning og dugnadsfolk, sier Hanne Kristin Jakhelln som er styreleder i Kulturminnefondet.
MS Salten har reist med kongelige, vært festivalfartøy restaurantbåt i Henningsvær med Michelin-kokker og kjørt sykkelreisende med mål om så reise fra fjelltopp til fjelltopp, med Gamle Salten som base.
Kulturminnefondet har tidligere gitt 850 000 ved to andre anledninger.