8 000 henvendelser til Foreldresupport på ett år: – Et helt nødvendig tilbud til foreldre som strever

Stine Sofies Stiftelse

1. mars 2020 åpnet Foreldresupport 116 123, en døgnåpen chat og telefontjeneste for alle foreldre. – 8 000 henvendelser i løpet av ett knapt år viser nødvendigheten av å gi støtte og veiledning når foreldrerollen blir krevende, sier Tone Emilie L. Spinnangr i Stine Sofies Stiftelse. 

Tone Emilie L. Spinnangr er prosjektleder for Stine Sofie Foreldrepakke – et informasjonsprogram som skal gi både barn og foreldre en trygg og god start på det nye livet. Da hjelpetjenesten Foreldresupport 116 123 åpnet linjene i mars i fjor, landet den siste brikken i programmet. 

– Gjennom arbeidet med Stine Sofie Foreldrepakke har vi møtt og snakket med mange foreldre som har savnet et sted å henvende seg når offentlige kontorer er stengt. Med Foreldresupport finnes det nå et tilbud hele døgnet hvor foreldre kan be om hjelp når foreldrerollen blir krevende – helt anonymt og helt gratis, sier hun. 

Les også:  Redningsselskapet: - Fire personer druknet i mars

Foreldresupport er organisert som en del av Mental Helse Hjelpetelefon, og kom på plass gjennom et samarbeid med Stine Sofies Stiftelse, som sammen med andre fagfolk har stått for opplæringen av de som svarer på telefonen og chatten. I løpet av det knappe året i drift, har tjenesten mottatt flere enn 8 000 henvendelser fra foreldre til barn i ulik alder. 

– Å bli foreldre er en stor overgang i livet og vi håndterer det ulikt. Noen strever mye i den nye hverdagen og skamfølelsen og bekymringer går igjen hos mange som tar kontakt. Da kan det vært godt å lufte tankene sine med noen som ikke dømmer og som har god erfaring med denne tematikken, sier Spinnangr.

Les også:  Lofot-perle solgt til 4,1 millioner over takst

Samarbeidet med fagmiljøene og Mental Helse var viktig for å få i gang tjenesten. Foreldresupport fikk statlige midler til et prøveprosjekt for småbarnsforeldre i 2020, og så særlig behovet for tilbudet da koronasituasjonen endret hverdagen for mange familier. Da ble ordningen utvidet til å gjelde alle foreldre med barn opp til 18 år.

– Når du står i en krevende situasjon, så kan det være avgjørende å kunne ta en telefon til en trygg voksen som kan hjelpe der og da. Med svarprosent på mellom 85 og 95 prosent av alle telefonhenvendelser, håper vi Foreldresupport har bidratt til at flere har beholdt roen når det blåser litt ekstra, sier Spinnangr.

Les også:  Eksplosiv vekst i snussalg på nett

I fjor høst ble det kjent at tilbudet skulle bli permanent fra i år av. Nå oppfordrer Spinnangr enda flere foreldre til å ta kontakt med Foreldresupport 116 123. 

 – Vi vet at behovet er stort og da er det ekstra viktig å kunne være der for alle de foreldrene som trenger noen å snakke med. Det er krevende å være foreldre, men det viser styrke å be om hjelp når det blir vanskelig, avslutter Spinnangr. 

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.