500 millioner til utslippsfri næringstransport

transport

Enova varsler ny ordning som skal gi en effektiv utrulling av nullutslippsløsninger i næringstransporten. Nærmere 500 millioner kroner i året øremerkes det nye Nullutslippsfondet. Et av de første satsingsområdene blir å få næringslivet over på elektriske varebiler.

– De siste årene har vi brukt rundt en milliard kroner i året på transportsektoren, med vekt på teknologiutvikling og infrastruktur. De øremerkede midlene for Nullutslippsfondet gir rom for å sette enda større fart på omstillingen av næringstransporten, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Klima- og miljødepartementet har gitt Enova i oppdrag å forvalte et nullutslippsfond for næringstransporten finansiert over statsbudsjettet. Fondet skal gi fart i markedet for nullutslippsteknologier som er prøvd ut og kan leveres i større volum. Enova vil sette av nærmere 500 millioner til dette formålet både i 2019 og 2020.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

Med disse midlene mener Enova at de nå har rammer til å hjelpe nullutslippsløsningene hele veien fra teknologiutvikling til full markedsutrulling, uavhengig av hvor i løpet de befinner seg. 

– Vi skal sørge for at virkemidlene er på plass og tilpasset de ulike løsningene. Samtidig er vi avhengig av at næringslivet er villig til å ta steget og ser nytten av å omstille seg, enten som et konkurransefortrinn eller for å være i forkant av kommende reguleringer. Her har også de som etterspør tjenestene en viktig rolle å spille gjennom å stille krav, sier Nakstad.

Les også:  LESERINNLEGG: Tør regjeringspartiene støtte egne valgløfter?

Enovas langsiktige ambisjon for transportsektoren er at bedriftene som anskaffer kjøretøy og fartøy velger utslippsfrie løsninger også når de ikke får økonomisk støtte for det. 

– Vi håper denne ordningen kan gjøre Norge attraktivt for de som er klare for å rulle ut nullutslippsløsninger for næringstransporten. Effekten av det nye fondet vil imidlertid være helt avhengig av hvor raskt teknologien er moden i ulike segmenter av transportnæringen, og at leverandørene er i stand til å møte etterspørselen.

En av satsingene under Nullutslippsfondet blir en ny støtteordning for innkjøp av batterielektriske varebiler.

– Vi tar sikte på å tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning hvor bedriften i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren, sier Nakstad.

Les også:  Oppgraderer Steigentunnelen

Enova vil legge opp til standardiserte støttesatser basert på bilens motorytelse, og varsler at støttesatsene vil trappes ned over tid.

– Vi har hatt god dialog med aktører både på bruker- og leverandørsiden for å utvikle et tilbud som treffer godt, og ønsker også tett kontakt med markedet når det gjelder utvidelse av ordningen til å gjelde nye teknologier, avslutter Enova-sjefen.

Nullutslippsfondet åpner dørene i august. Da blir det også mulig å søke støtte gjennom det nye elvaretilbudet.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.