50 prosent elektrisk nybilsalg i februar – Nå haster det med flere ladere

lade elbil

I februar var halvparten – 49,7 prosent – av alle nye biler som ble solgt i Norge elektriske. Det er den høyeste andelen elbilsalg på seks måneder.

– Nå må vi få orden på ladeinfrastrukturen. Vi ligger langt bakpå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

To måneder inn i 2020 er det kommet 10  000 nye elektriske biler på norske veier i år. Tallene bekrefter at elektrisk drivlinje har fått fotfeste blant nybilene i Norge, selv om elbilene fortsatt ikke utgjør mer enn rundt 10 prosent av hele bilparken.

Les også:  Rekordhandel på nett skaper papp-berg

– De høye salgstallene for elbiler er et signal til norske myndigheter og ladeoperatører om at ladenettverket må henge med i svingene. Ladenettverket er underdimensjonert for den enorme elbilveksten, sier Sødal.

Det må bygges om lag 5000 hurtigladere fram mot 2025 for å få infrastrukturen opp på et akseptabelt nivå. Samtidig må effekten opp sånn at elbilene med større batteripakker får ladet raskt nok. Allerede nå må effekten opp til 150 kW på hurtigladerne som bygges. Fra 2023 må laderne bygges med 350 kW.

Les også:  Toyota RAV 4 kåret til «Årets beste bilkjøp»

– Vi ser også at antallet destinasjonsladere, det vil si ladere på steder hvor folk setter fra seg bilen i kortere eller lengre perioder, er for lite. Vi trenger flere destinasjonsladere på steder som handlesentra, skianlegg, utfartsparkeringer, arbeidsplasser og overnattingssteder, sier Sødal.

Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Nå begynner det å komme et utvalg av biler med god størrelse og rekkevidde, og mange modeller kommer i år og neste år.

Les også:  LESERINNLEGG: Berit Ås tildelt Folkets fredspris 2020

– Så bilene kommer, men ladingen er det som kan stoppe utviklingen og spenne bein på målet politikerne har satt, mener Nils Sødal.

Mangel på hurtigladere er på topp tre av hindere NAFs medlemmer oppgir for å skaffe seg elbil, kun slått av rekkevidde og behov for hengerfeste.

– Skal politikerne få med seg folk på overgangen til elbil som de har vedtatt, må de følge opp og sørge for et taktskifte i utbyggingen av hurtigladere, avslutter NAF-rådgiveren.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.