40 år med hardt vær og salte stormer, det er grunnlaget til dagens fargebelagte stål. På Bohus-Malmön finner vi teststasjonen der SSAB lar naturen stille kravene.
På værharde fjellknauser i Bohuslän, fullt eksponert for alt det vinden fra havet fører med seg, står stativene rad på rad som fiskehjell. Men her finner vi istedet fastmonterte plateprøver, mange av dem svært fargerike, i sterk kontrast til det blå havet og de grå knausene.
I dette harde og salte kystklimaet på Bohus-Malmön har SSAB utført korrosjonstesting av sine fargebelagte produkter i over 40 år. Ingenting overlates til tilfeldighetene – alle produkter skal tåle å utsettes for virkeligheten, og her er det en ekstremt tøff virkelighet.
Den daglige testvirksomheten på Bohus-Malmön drives av en uavhengig partner. Swerea KIMAB drifter og eier stasjonen, mens finske HAMK (Häme University of Applied Sciences), er ansvarlig for avlesing og dokumentasjon. SSAB får løpende informasjon om hvordan prøvene reagerer på vær og vind, men besøker stasjonen regelmessig for å studere testene selv og innhente ytterligere kunnskap.
Samtlige prøveplater testes i henhold til gjeldende europeiske standarder. Det kan for eksempel være forskjellige tykkelser på fargesjiktene, og forskjellige sammensetninger for.
– Hver enkelt prøve påføres en bulk og et riss som går ned til galvaniseringen. Det gjøres for å utsette materialet for høyere belastning. Deretter måler man kontinuerlig mengde og spredning av blemmer som oppstår i lakken når fukt og salt angriper prøvene, forklarer Michael Olofsson, teknisk utviklingssjef for GreenCoat® i SSAB.
Utviklingen i prøvene overvåkes nøye, og over tid gir dette et tydelig bilde av hvor motstandsdyktig belegget er.
De europeiske standardene spesifiserer også hvordan produktene skal testes, og foreskriver at det skal utføres langvarige tester utendørs. I tillegg angir de også akselererte tester i klimakammer som et alternativ. For SSAB er utendørseksponeringer alfa og omega. Alle nye belegg testes alltid både i klimakammer og ved eksponering i 5 år i virkelig miljø før lansering av produkter.
– På grunn av stress og konkurranse er det flere av de andre produsentene av byggematerialer som kun baserer seg på de akselererte testene. Men erfaringen har vist at ingen akselererte tester slår virkeligheten, sier Mats Sjögren, teknisk support i SSAB. Han forteller om en rapportert sammenligning mellom en akselerert test og en felttest. Test A klarte seg meget godt i klimakammeret, mens test B ga så dårlige resultater at man vurderte å ikke gå videre med belegget. Ute på feltet viste det seg senere at det var test B som presterte overlegent best.
SSABs produkter testes ikke bare på den svenske vestkysten, men også ved flere teststasjoner rundt omkring i verden. For det nordiske markedet uføres korrosjonstester på Bohus-Malmön eller i franske Brest, som har et lignende klima. For å sikre UV-egenskaper, farge og glans, sendes prøver til Florida for eksponering.
Testprosessen er naturligvis meget viktig for utviklingen av nye produkter, men også for kontroll av eksisterende produkter. Det finnes prøver på Bohus-Malmön som har sittet på samme sted i over 30 år, og som gledelig nok ser uforskammet fine ut. Men Michael Olofsson og Mats Sjögren påpeker at alle prøver, også de mer klimapåvirkede, har noe å fortelle. Det er her det tekniske supportteamet kan se et ekte korrosjonsforløp og analysere eventuelle svakheter i lakkvariantene, og det bidrar til å skape mer motstandsdyktige belegg.
– Vi har testet våre lakkerte belegg på Bohus-Malmön i over 40 år. Det betyr at det finnes utrolig mye kunnskap i de systemene vi bruker i GreenCoat i dag. Det er vi stolte over, understreker Mats.